2.1. Descrierea standardului
-
Conducerea entităţii publice asigură întocmirea şi actualizarea documentului privind misiunea entităţii publice, a regulamentelor interne şi a fişelor posturilor, pe care le comunică salariaţilor.
2.2. Cerinţe generale
2.2.1. Regulamentul de organizare şi funcţionare al entităţii publice cuprinde într-o manieră integrală, după caz, reglementări generale, rolul şi funcţiile entităţii, atribuţiile principale, structura organizatorică, relaţiile funcţionale, competenţe şi atribuţii ale compartimentelor; regulamentul se publică pe pagina de internet a entităţii publice, după posibilităţi.
2.2.2. Fiecare salariat trebuie să cunoască misiunea şi viziunea entităţii, obiectivele generale şi specifice ale entităţii publice şi ale compartimentului din care face parte, rolul său în cadrul compartimentului, stabilit prin fişa postului, precum şi atribuţiile postului pe care îl ocupă.
2.2.3. Conducătorii compartimentelor entităţii publice au obligaţia de a întocmi şi de a actualiza, ori de câte ori este cazul, fişele posturilor pentru personalul din subordine.
2.2.4. Sarcinile/Atribuţiile postului trebuie să fie clar formulate şi strâns relaţionate cu obiectivele specifice şi atribuţiile compartimentului.
2.2.5. Conducătorii compartimentelor entităţii publice trebuie să identifice sarcinile noi şi/sau cu un grad de complexitate ridicat ce revin salariaţilor şi să le acorde sprijin în realizarea acestora, oferindu-le o viziune concretă de lucru.
2.2.6. Conducătorul entităţii publice dispune identificarea funcţiilor sensibile pe baza unor factori de risc, centralizarea acestora la nivelul entităţii publice şi stabilirea unei politici adecvate de gestionare a acestora prin elaborarea unor măsuri, astfel încât efectele negative asupra activităţilor desfăşurate în cadrul entităţii publice să fie minime
2.3. Referinţe principale:
-
Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată cu modificările şi completările ulterioare;
-
Legea nr. 365/2004 pentru ratificarea Convenţiei Naţiunilor Unite împotriva corupţiei adoptată la New York la 31 octombrie 2003;
-
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2014 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 174/2015 cu modificările ulterioare;
-
Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Hotărârea Guvernului nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de risc;
-
Hotărârea Guvernului nr. 525/2016 pentru aprobarea Strategiei privind dezvoltarea funcţiei publice 2016-2020, cu modificările ulterioare;
-
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 228/2004 cu modificările şi completările ulterioare;
-
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiinţarea, organizarea, reorganizarea sau funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi a unor instituţii publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 194/2004 cu modificările ulterioare;
-
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005,cu modificările şi completările ulterioare;
-
Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă, republicată, cu modificările ulterioare;
-
actul normativ de organizare şi funcţionare a entităţii publice.
2.4. Intrebarile din chestionarul de autoevaluare
-
Personalului îi sunt aduse la cunoştinţă documentele specific privind misiunea, funcţiile, atribuţiile entităţii, regulamentele interne şi fişele posturilor?
-
Au fost identificate şi inventariate funcţiile sensibile?
-
Au fost luate măsuri de control pentru asigurarea diminuării riscurilor asociate funcţiilor sensibile?
2.5. Activitati necesare implementarii standardului
5.1. Se vor completa raspunsurile la intrebarile din „Ghidul de intocmire a strategiei compartimentului”, in acest mod obtinandu-se obiectivele S.M.A.R.T. si specifice la nivelul compartimentului. Dupa completarea ghidului se va schimba titlul acestuia in „Planul de management al compartimentului X in perioada…………….” Ghidul de intocmire a strategiei compartimentului este atasat standardului.
5.2. În etapa elaborării obiectivelor S.M.A.R.T. din cadrul strategiei compartimentului ( prezentata la standardul-Obiective) vor fi elaborate ipoteze alternative in vederea indeplinirii obiectivului. In realizarea acestei activitati puteti folosi materialul ajutator „Ipoteze, reevaluari – material ajutator”.
2.6. Documente de atestare a implementării standardului
Domeniul I. Mediul de control |
|
2 |
Standardul 2 – Atribuții, funcții, sarcini |
Proceduri:
Documente:
|
|
Documente comisie:
|
2.7. Termen: permanent
2.8. Responsabil:
– conducatorul institutiei, conducatorul compartimentului.