Print Friendly, PDF & Email
ROMÂNIA
JUDEȚUL ARAD
COMUNA DOROBANȚI
PROCEDURĂ OPERAȚIONALĂEdiția 1, Nr. exemplare:1

CONSILIEREA ETICĂ A SALARIAȚILOR

Revizia 0, Nr. exemplare:1
Pagina: 
COMPARTIMENT:Exemplar nr.1
COD COMPARTIMENT:COD D01-S01-P02 

1. LISTA RESPONSABILILOR CU ELABORAREA, VERIFICAREA ŞI APROBAREA EDIŢIEI SAU, DUPĂ CAZ, A REVIZIEI ÎN CADRUL EDIŢIEI

Nr.

crt.

Elemente privind responsabilii/ operaţiuneaNumele şi prenumeleFuncţiaDataSemnătura
 12345
1.1

Elaborat

PROIECT

SocietateJurist12.09.2018 
 Din partea AUTORITĂȚII  12.09.2018 
1.2.InformareKORODI ERIKAPrimar12.09.2018 
1.3.

VERIFICAT

Comisia

SCIM

VAIDA ANDO ANAMARIA

Președinte comisie SCIM

12.09.2018 
JUHASZ ZOLTANVicepreședinte comisie SCIM12.09.2018 
BOHM MELINDA

Secretar comisie SCIM

12.09.2018 
TORMA PIROSCA

Membru comisie SCIM

12.09.2018 
KOVACS IRINA

Membru comisie SCIM

12.09.2018 
OZE ECATERINA LOREDANA

Membru comisie SCIM

12.09.2018 
ARVAI ANNA MARIA

Membru comisie SCIM

12.09.2018 
1.4.Aprobat 

Primar

12.09.2018 

2. SITUAŢIA EDIŢIILOR ŞI A REVIZIILOR ÎN CADRUL EDIŢIILOR

 

Ediţia sau, după caz, revizia în cadrul ediţiei

Componenta revizuită

Modalitatea reviziei

Data de la care se aplică prevederile ediţiei sau reviziei ediţiei

1

2

3

4

2.1.

Ediţia I

X

X

X

2.2.

Revizia 1

   

2.3.

Revizia 2

   

3. LISTA CUPRINZÂND PERSOANELE LA CARE SE DIFUZEAZĂ EDIŢIA SAU, DUPĂ CAZ, REVIZIA DIN CADRUL EDIŢIEI

Nr. crt

Scopul difuzării

Ex.

nr.

Compartiment

Funcţia

Numele şi prenumele

Data primirii

Semnătura

0

1

2

3

4

5

6

7

3.1

Aplicare

1

   

12.09.2018

 

3.2.

Informare

1

Conducere

Primar

 

12.09.2018

 

Conducere

Viceprimar

 

12.09.2018

 

Secretar UAT

Secretar

 

12.09.2018

 

3.3.

Evidență

1

Secretar

Secretar

 

12.09.2018

 

3.4.

Arhivare

1

Secretar

Secretar

 

12.09.2018

 
 

Arhivare

1

Compartiment

de specialitate

conform

dispoziție primar

și/sau

fișa postului și/ sau anexei la fișa postului

 Secretar 

12.09.2018

 

3.5.

Alte scopuri

 

4. SCOPUL PROCEDURII OPERAŢIONALE

4.1. Stabileşte modul de realizare a activităţii, compartimentele şi persoanele implicate pentru consilierea etică.

4.2. Dă asigurări cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulării activităţii.

4.3. Asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului.

4.4. Sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe manager, în luarea deciziei.

5. DOMENIUL DE APLICARE A PROCEDURII OPERAŢIONALE

5.1. Precizarea (definirea) activităţii la care se referă procedura operaţională.

Procedura se aplica de catre consilierul etic.

5.2. Delimitarea explicită a activităţii procedurale în cadrul portofoliului de activităţi desfăşurate de entitatea publică. Stabilește modalitatea de acțiune în cazul situațiilor de consiliere etică.

5.3. Listarea principalelor activităţi de care depinde şi/sau care depind de activitatea procedurală.

5.4. Listarea compartimentelor furnizoare de date şi/sau beneficiare de rezultate ale activităţii procedurale; listarea compartimentelor implicate în procesul activităţii: toate compartimente.

6. DOCUMENTE DE REFERINŢĂ (REGLEMENTĂRI) APLICABILE ACTIVITĂŢII PROCEDURATE

6.1. Reglementări internaționale

6.1.1. Standardele internaționale de managementSREN ISO 9001:2001;

6.2. Legislație primară

6.2.1. Legea nr. 7/2004 privind Codul de conduită a funcționarilor publici;

6.2.2. Ordinul nr. 3753/2015 privind monitorizarea respectării normelor de conduită de către funcționarii publici și a implementării procedurilor disciplinare;

6.2.3. HG nr. 1344 din 31 octombrie 2007 privind normele de organizare și funcționare a comisiilor de disciplină;

6.2.4. Legea nr. 477/2004 privind Codul de conduită al personalului contractului din autoritățile și instituțiile publice;

6.2.5. Legea nr.53/2003-Codul Muncii.

6.3.Legislaţie secundară

6.3.1. Procedura operațională elaborarea procedurilor interne;

6.3.2. Ordinul nr. 600 din 20 aprilie 20158 pentru aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice;

6.4. Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entităţii publice

6.4.1. Regulamentul de Organizare şi Funcţionare;

6.4.2. Regulamentul Intern;

6.4.3. Fişele postului;

6.4.4. Procedura Circuitul documentelor;

6.4.5. Procedura Structura organizatorică.

7. DEFINIŢII ŞI ABREVIERI ALE TERMENILOR UTILIZAŢI ÎN PROCEDURA OPERAŢIONALĂ

7.1. Definiţii ale termenilor

Nr.

Crt.

Termenul

Definiţia şi/sau, dacă este cazul, actul care defineşte termenul

 

Procedurã

Prezentare în scris a pasilor ce trebuie urmati, a metodelor de lucru stabilite si a regulilor de aplicat; acestea constituie etape necesare îndeplinirii atributiilor si sarcinilor, având în vedere asumarea responsabilitatilor;

PS (Procedura de sistem) = procedura care descrie o activitate sau un proces care se desfasoara la nivelul tuturor compartimentelor din cadrul Primariei Comunei Dorobanți;

Compartiment = compartiment /serviciu /birou / department /comisie, etc.; Conducatorul compartimentului = Primar, sef birou/sef serviciu/sef compartiment, Presedinte comisie, etc.;

PO (Procedura Operationala) = procedura care descrie o activitate sau un proces care se desfasoara la nivelul unuia sau mai multor compartimente din cadrul Primariei Comunei Dorobanți ;

PL (Procedura de lucru) = procedura care descrie o activitate sau un proces care se desfasoara la nivelul unui singur compartiment din cadrul Primariei Comunei Dorobanți;

2.

Ediţie a unei proceduri operaţionale

Forma iniţială sau actualizată, după caz, a unei proceduri operaţionale, aprobată şi difuzată

3.

Sistem de control managerial

Ansamblu de structuri organizatorice, responsabilităţi, proceduri, procese şi resurse ce are ca scop implementarea controlului managerial

4.

Analiză

Activitate de a determina potrivirea, adecvarea şi eficacitatea subiectului în cauză, în ceea ce priveşte îndeplinirea obiectivelor stabilite

5.

Părţi interesate

Cetăţenii, furnizorii, comunitatea, proprietarii de procese, organizaţiile cu care instituţia interacţionează

6.

Competenta

Constituie capacitatea de a lua decizii, in limite definite, pentru realizarea activitatilor specifice postului

7.

Responsabilitatea

Reprezinta obligatia de a indeplini sarcinile si se inscrie in limitele ariei de competenta

8.

Raportarea

Reprezinta obligatia de a informa asupra indeplinirii sarcinilor

9.

Grupul de lucru

Grupul de lucru pentru implementarea si dezvoltarea Sistemului de Control Intern/Managerial, constituit prin dispoziție a primarului Comunei Dorobanți

10

Structura organizatorică

configuraţia internă a unei entităţi publice formată din persoane, subdiviziuni organizatorice şi relaţii, astfel determinate încât să asigure premisele organizatorice adecvate realizării obiectivelor managementului public.

7.2. Abrevieri:

Nr. crt.

Abrevierea

Termenul abreviat

1.

PO

Procedura operaţională

2.

E.

Elaborare

3.

V.

Verificare

4.

Av.

Avizare

5.

Ap.

Aprobare

6.

Ap.

Aplicare

7.

Ah.

Arhivare

8.

PS

Procedurã de sistem

9.

PL

Procedurã de lucru

10.

RU

Resurse Umane

8. DESCRIEREA PROCEDURII OPERAŢIONALE

CAPITOLUL I

DOMENIUL DE APLICARE SI PRINCIPII GENERALE

1. Domeniul de aplicare

Codul etic reglementeaza normele de conduita profesionala a functionarilor publici si a personalului contractual care isi desfasoara activitatea in cadrul Primariei Comunei Dorobanți respectiv urmatoarelor categorii de personal, aferente posturilor bugetare, conform organigramei și statului de funcții:

  • personal – demnitari publici (Primarul si Viceprimarul Comunei Dorobanți)

  • personal – functionari publici

  • personal contractual

Prin urmare, normele de etica profesionala prevazute de prezentul cod sunt obligatorii pentru functionarii publici numiti in baza Legii nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici precum si pentru personalul contractual incadrat in baza prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificarile ulterioare, cu exceptia persoanelor alese sau numite politic.

2. Obiective

Prezentul cod de conduita urmareste sa asigure cresterea calitatii serviciului public, o buna administrare in realizarea interesului public, precum si eliminarea birocratiei si a faptelor de coruptie la nivelul Primariei Comunei Dorobanți, prin:

a) reglementarea normelor de conduita profesionala necesare realizarii unor raporturi sociale si profesionale corespunzatoare crearii si mentinerii la nivel inalt a prestigiului Primariei Comunei Dorobanți si al personalului acesteia, functionari publici si personal contractual;

b) informarea publicului cu privire la conduita profesionala la care este indreptatit sa se astepte din partea salariatilor Primariei Comunei Dorobanți (functionari publici si personal contractual) in exercitarea functiei/atributiilor de serviciu;

c) crearea unui climat de incredere si respect reciproc intre cetateni si functionarii publici si personalul contractual din administratia publica, pe de o parte, si intre cetateni si autoritatile administratiei publice, pe de alta parte.

3. Principii generale

Potrivit Legii 477/2004 privind Codul de conduita a personalului contractual din autoritatile si institutiile publice, actualizata si Legii 7/2004 privind Codul de conduita a functionarilor publici, republicata, principiile care guverneaza conduita profesionala a personalului contractual si a functionarilor publici, comune ambelor categorii de salariati care isi desfasora activitatea in cadrul autoritatii publice, sunt urmatoarele:

a) prioritatea interesului public – principiu conform caruia personalul contractual si functionarii publici au indatorirea de a considera interesul public mai presus decat interesul personal, in exercitarea atributiilor functiei/functiei publice;

c) asigurarea egalitatii de tratament a cetatenilor in fata autoritatilor si institutiilor publice – principiu conform caruia personalul contractual/functionarii publici au indatorirea de a aplica acelasi regim juridic in situatii identice sau similare;

d) profesionalismul – principiu conform caruia personalul contractual/functionarii publici au obligatia de a indeplini atributiile de serviciu cu responsabilitate, competenta, eficienta, corectitudine si constiinciozitate;

e) impartialitatea si nediscriminarea – principiu conform caruia angajatii contractuali/functionarii publici sunt obligati sa aiba si sa manifeste o atitudine obiectiva, neutra fata de orice interes politic, economic, religios sau de alta natura, in exercitarea atributiilor functiei/functiei publice;

f) integritatea morala – principiu conform caruia personalului contractual/functionarului public ii este interzis sa solicite sau sa accepte, direct ori indirect, pentru el sau pentru altul, vreun avantaj ori beneficiu moral sau material, in cazul functionarilor publici, in considerarea functiei publice pe care o detin, sau sa abuzeze in vreun fel de aceasta functie;

g) libertatea gandirii si a exprimarii – principiu conform caruia personalul contractual si functionarii publici pot sa-si exprime si sa-si fundamenteze opiniile, cu respectarea ordinii de drept si a bunelor moravuri;

h) cinstea si corectitudinea – principiu conform caruia, in exercitarea functiei si in indeplinirea atributiilor de serviciu, personalul contractual si functionarii publici trebuie sa fie de buna-credinta si sa actioneze pentru indeplinirea conforma a atributiilor de serviciu/functiei publice;

i) deschiderea si transparenta – principiu conform caruia activitatile desfasurate de angajatii contractuali in exercitarea atributiilor functiilor lor sunt publice si pot fi supuse monitorizarii cetatenilor.

Suplimentar principiilor mai sus individualizate, conduita profesionala a functionarilor publici este guvernata si de principiul suprematiei Constitutiei si a legii, principiu conform caruia functionarii publici au indatorirea de a respecta Constitutia si legile tarii. In mod evident, cu toate ca Legea 477/2007 nu prevede expres acest principiu ca fiind aplicabil si in cazul personalului contractual, acesta se aplica in egala masura si personalului contractual.

4. Termeni

In intelesul prezentului cod, expresiile si termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii conform legii:

  1. functionar public – persoana numita intr-o functie publica in conditiile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici;

a1) personal contractual ori angajat contractual – persoana numita intr-o functie in autoritatile si institutiile publice in conditiile Legii nr. 53/2003, cu modificarile ulterioare;

  1. functie publica – ansamblul atributiilor si responsabilitatilor stabilite de autoritatea sau institutia publica, in temeiul legii, in scopul realizarii competentelor sale sau in fisa postului pentru personalul contractual;

  2. interes public – acel interes care implica garantarea si respectarea de catre institutiile si autoritatile publice a drepturilor, libertatilor si intereselor legitime ale cetatenilor, recunoscute de Constitutie, legislatia interna si tratatele internationale la care Romania este parte precum si indeplinirea atributiilor de serviciu, cu respectarea principiilor eficientei, eficacitatii si economicitatii cheltuirii resurselor;

  3. interes personal – orice avantaj material sau de alta natura, urmarit ori obtinut, in mod direct sau indirect, pentru sine ori pentru altii, de catre functionarii publici si personalul contractul prin folosirea reputatiei, influentei, facilitatilor, relatiilor, informatiilor la care au acces, ca urmare a exercitarii functiei publice sau atributiilor functiei;

  4. conflict de interese – acea situatie sau imprejurare in care interesul personal, direct ori indirect, al functionarului public sau angajatului contractual contravine interesului public, astfel incat afecteaza sau ar putea afecta independenta si impartialitatea sa in luarea deciziilor ori indeplinirea la timp si cu obiectivitate a indatoririlor care ii revin in exercitarea functiei/functiei publice detinute;

  5. informatie de interes public – orice informatie care priveste activitatile sau care rezulta din activitatile unei autoritati publice ori institutii publice, indiferent de suportul ei;

  6. informatie cu privire la date personale – orice informatie privind o persoana identificata sau identificabila.

CAPITOLUL II

NORME GENERALE DE CONDUITA PROFESIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI SI PERSONALULUI CONTRACTUAL DIN CADRUL PRIMARIEI COMUNEI Dorobanți

1. Asigurarea unui serviciu public de calitate

Functionarii publici si personalul contractual din cadrul Primariei Comunei Dorobanți au obligatia de a asigura un serviciu public de calitate in beneficiul cetatenilor, prin participarea activa la luarea deciziilor si la transpunerea lor in practica, in scopul realizarii competentelor institutiei, in limitele atributiilor stabilite prin fisa postului.

In exercitarea functiei publice/atributiilor functiei, functionarii publici si personalul contractual din cadrul Primariei Comunei Dorobanți au obligatia de a avea un comportament profesionist, precum si de a asigura, in conditiile legii, transparenta administrativa, pentru a castiga si a mentine increderea publicului in integritatea, impartialitatea si eficacitatea autoritatilor si institutiilor publice.

2. Respectarea Constitutiei si a legilor

Functionarii publici si angajatii contractuali ai Primariei Comunei Dorobanți au obligatia ca, prin actele si faptele lor, sa respecte Constitutia, legile tarii si sa actioneze pentru punerea in aplicare a dispozitiilor legale, in conformitate cu atributiile care le revin, cu respectarea eticii profesionale.

Functionarii publici si angajatii contractuali ai Primariei Comunei Dorobanți trebuie sa se conformeze dispozitiilor legale privind restrangerea exercitiului unor drepturi, datorata naturii functiilor/functiilor publice detinute, sa respecte regimul juridic al conflictelor de interese si al incompatibilitatilor stabilite prin lege.

La numirea, precum si la eliberarea din functie, functionarii publici angajati in cadrul Primariei Comunei Dorobanți sunt obligati sa prezinte, in conditiile legii, conducatorului institutiei, declaratia de avere si de interese.

3. Loialitatea fata de autoritatile si institutiile publice

Functionarii publici si angajatii contractuali ai Primariei Comunei Dorobanți au obligatia de a apara in mod loial prestigiul institutiei, precum si de a se abtine de la orice act ori fapt care poate produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale acesteia.

Functionarii publici si angajatii contractuali ai Primariei Comunei Dorobanți au obligatia sa reprezinte corespunzator institutia in cadrul careia acestia isi desfasoara activitatea, in relatiile cu cetatenii, cu agentii economici si institutiile, cu reprezentantii firmelor, institutiilor sau organizatiilor cu ocazia deplasarilor in interesul serviciului in tara sau in strainatate.

Functionarilor publici si angajatilor contractuali le este interzis:

  1. sa exprime in public aprecieri neconforme cu realitatea in legatura cu activitatea Primariei Comunei Dorobanți, cu politicile si strategiile acesteia ori cu proiectele de acte cu caracter normativ sau individual;

  2. sa faca aprecieri neautorizate in legatura cu litigiile aflate in curs de solutionare si in care Primaria Comunei Dorobanți in care isi desfasoara activitatea are calitatea de parte, daca nu sunt abilitati in acest sens;

  3. sa dezvaluie informatii care nu au caracter public, in alte conditii decat cele prevazute de lege;

  4. sa dezvaluie informatiile la care au acces in exercitarea functiei publice, daca aceasta dezvaluire este de natura sa atraga avantaje necuvenite ori sa prejudicieze imaginea sau drepturile institutiei ori ale unor functionari publici sau angajati contractuali, precum si ale persoanelor fizice sau juridice;

  5. sa dezvaluie secretul de stat, secretul de serviciu precum si faptele, informatiile sau documentele de care acestia iau cunostinta in exercitarea functiei, cu exceptia informatiilor de interes public;

  6. sa acorde asistenta si consultanta persoanelor fizice sau juridice in vederea promovarii de actiuni juridice ori de alta natura impotriva statului sau autoritatii publice in care isi desfasoara activitatea.

Prevederile indicate la lit. a) – f) se aplica si dupa incetarea raportului de serviciu, pentru o perioada de 2 ani, daca dispozitiile din legi speciale nu prevad alte termene. De asemenea, aceste prevederi nu pot fi interpretate ca o derogare de la obligatia legala a personalului contractual de a furniza informatii de interes public celor interesati, in conditiile legii, sau ca o derogare de la dreptul salariatului de a face sesizari in baza Legii 571/2004 privind protectia personalului din autoritatile publice, institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza incalcari ale legii.

Dezvaluirea informatiilor care nu au caracter public sau remiterea documentelor care contin asemenea informatii, la solicitarea reprezentantilor unei alte autoritati ori institutii publice, este permisa numai cu acordul Primarului Comunei Dorobanți.

4. Libertatea opiniilor

In indeplinirea atributiilor de serviciu, functionarii publici si angajatii contractuali ai Primariei Comunei Dorobanți au obligatia de a respecta demnitatea functiei publice detinute/functiei detinute, coreland libertatea dialogului cu promovarea intereselor Primariei Comunei Dorobanți.

In activitatea lor, functionarii publici si angajatii contractuali ai Primariei Comunei Dorobanți au obligatia de a respecta libertatea opiniilor si de a nu se lasa influentati de considerente personale sau de popularitate. In exprimarea opiniilor, functionarii publici si angajatii contractuali trebuie sa aiba o atitudie concilianta si sa evite generarea conflictelor datorate schimbului de pareri.

5. Activitatea publica

Relatiile cu mass – media se asigura de catre functionarii publici/personalul desemnat in acest sens de catre Primarul Comunei Dorobanți din cadrul institutiei pe care o conduce.

Functionarii publici sau angajatii contractuali desemnati sa participe la activitati sau dezbateri publice, in calitate oficiala, trebuie sa respecte limitele mandatului de reprezentare incredintat de Primarul Comunei Dorobanți.

In cazul in care nu sunt desemnati in acest sens, functionarii publici si angajatii contractuali ai Primariei Comunei Dorobanți pot participa la activitati sau dezbateri publice, avand obligatia de a face cunoscut faptul ca opinia exprimata nu reprezinta punctul de vedere oficial al Primariei Comunei Dorobanți.

6. Activitatea politica

Salariatii au obligatia sa se abtina de la exprimarea sau manifestarea convingerilor lor politice, sa nu favorizeze vreun partid politic, sa nu participe la activitati politice in cadrul programului de lucru. Salariatilor numiti in functii publice le este interzis sa faca parte din organele de conducere a partidelor politice.

In exercitarea functiei publice/functiei detinute, functionarilor publici/personalului contractual din cadrul Primariei Comunei Dorobanți le este/ii este interzis:

  1. sa participe la colectarea de fonduri pentru activitatea partidelor politice;

  2. sa furnizeze sprijin logistic candidatilor la functii de demnitate publica;

  3. sa colaboreze, atat in cadrul relatiilor de serviciu cat si in afara acestora, cu persoanele fizice sau juridice care fac donatii ori sponsorizari partidelor politice;

  4. sa afiseze, in cadrul Primariei Comunei Dorobanți, insemne ori obiecte inscriptionate cu sigla sau denumirea partidelor politice ori a candidatilor acestora.

7. Folosirea imaginii proprii

In considerarea functiei publice/functiei detinute, functionarilor publici si angajatilor contractuali le este interzis sa permita utilizarea numelui sau imaginii proprii in actiuni publicitare pentru promovarea unei activitati comerciale, precum si in scopuri electorale.

 8. Cadrul relatiilor in exercitarea atributiilor functiei

In relatiile cu personalul contractual si functionarii publici din cadrul Primariei Comunei Dorobanți, precum si cu persoanele fizice sau juridice, functionarii publici si angajatii contractuali sunt obligati sa aiba un comportament bazat pe respect, buna-credinta, corectitudine si amabilitate.

Functionarii publici si angajatii contractuali au obligatia de a nu aduce atingere onoarei, reputatiei si demnitatii persoanelor din cadrul Primariei Comunei Dorobanți, precum si persoanelor cu care intra in legatura in exercitarea functiei/functiei publice, prin:

  1. intrebuintarea unor expresii jignitoare;

  2. dezvaluirea unor aspecte ale vietii private;

  3. formularea unor sesizari sau plangeri calomnioase;

  4. discriminarea directa, indirecta, multipla sau orice forma de hartuire.

Functionarii publici si angajatii contractuali trebuie sa adopte o atitudine impartiala si justificata pentru rezolvarea clara si eficienta a problemelor cetatenilor. Functionarii publici au obligatia sa respecte principiul egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, prin:

  1. promovarea unor solutii similare sau identice raportate la aceeasi categorie de situatii de fapt;

  2. promovarea unor solutii coerente, conform principiului tratamentului nediferentiat;

  3. eliminarea oricarei forme de discriminare bazate pe aspecte privind nationalitatea, convingerile religioase si politice, starea materiala, sanatatea, varsta, sexul sau alte aspecte.

Pentru realizarea unor raporturi sociale si profesionale care sa asigure demnitatea persoanelor, eficienta activitatii, precum si cresterea calitatii serviciului public, se recomanda respectarea normelor de conduita prevazute in prezentul Cod etic si de catre celelalte subiecte ale acestor raporturi.

9. Conduita in cadrul relatiilor internationale

Functionarii publici si personalul contractual care reprezinta Primaria Comunei Dorobanți in cadrul unor organizatii internationale, institutii de invatamant, conferinte, seminarii si alte activitati cu caracter international au obligatia sa promoveze o imagine favorabila tarii si institutiei publice pe care o reprezinta.

In relatiile cu reprezentantii altor state, functionarilor publici si angajatilor contractuali ai Primariei Comunei Dorobanți le este interzis sa exprime opinii personale privind aspecte nationale sau dispute internationale.

In deplasarile externe/in afara tarii, functionarii publici/angajatii contractuali ai Primariei Comunei Dorobanți sunt obligati sa aiba o conduita corespunzatoare regulilor de protocol si le este interzisa incalcarea legilor si obiceiurilor tarii gazda.

10. Interdictia privind acceptarea cadourilor, serviciilor si avantajelor

Functionarii publici si angajatii contractuali ai Primariei Comunei Dorobanți nu trebuie sa solicite ori sa accepte cadouri, servicii, favoruri, invitatii sau orice alt avantaj, care le sunt destinate personal, familiei, parintilor, prietenilor ori persoanelor cu care au avut relatii de afaceri sau de natura politica, care le pot influenta impartialitatea in exercitarea functiilor publice detinute ori pot constitui o recompensa in raport cu aceste functii.

Potrivit Legii 251/2004 privind unele masuri referitoare la bunurile primite cu titlu gratuit cu prilejul unor actiuni de protocol in exercitarea mandatului sau a functiei, persoanele care au calitatea de demnitar public si cele care detin functii de demnitate publica, persoanele cu functii de conducere si de control si functionarii publici din cadrul autoritatilor publice (calitatea prevazuta la art. 1 alin. (1) din L 251/2004)1, au obligatia de a declara si prezenta Primarului Comunei Dorobanți, in termen de 30 de zile de la primire, bunurile pe care le-au primit cu titlu gratuit in cadrul unor activitati de protocol in exercitarea mandatului sau a functiei.

Legea Fac exceptie de la prevederile art. 1 alin. (1) din L 251/2004:

  1. medaliile, decoratiile, insignele, ordinele, esarfele, colanele si altele asemenea, primite in exercitarea demnitatii sau a functiei;

  2. obiectele de birotica cu o valoare de pana la 50 euro.

Bunurile primite in conditiile mai sus expuse, vor fi inventariate si evaluate de catre o Comisie de specialitateComisia de evaluare si inventariere a bunurilor primite cu titlu gratuit cu prilejul unor actiuni de protocol in exercitarea mandatului sau a functiei publice), numita prin Dispozitie a Primarului, care va tine evidenta bunurilor primite de fiecare functionar si, inainte de finele anului, propune Primarului Comunei Dorobanți rezolvarea situatiei bunului.

In cazurile in care valoarea bunurilor stabilite de comisie va fi mai mare decat echivalentul a 200 euro, persoana care a primit bunurile poate solicita pastrarea lor, platind diferenta de valoare. Daca valoarea bunurilor stabilita de comisie este sub echivalentul a 200 euro, acestea se pastreaza de catre primitor.

In cazurile in care persoana care a primit bunurile nu a solicitat pastrarea lor, la propunerea comisiei, bunurile raman in patrimoniul Primariei Comunei Dorobanți, sau pot fi transmise cu titlu gratuit unei institutii publice de profil ori vandute la licitatie.

Veniturile obtinute ca urmare a valorificarii acestor bunuri se fac venit la bugetul local.

La finele fiecarui an, se va publica lista cuprinzand bunurile depuse si destinatia acestora, pe pagina de Internet a Primariei Comunei Dorobanți. Cheltuielile de publicare se suporta de la bugetul local al Primariei Comunei Dorobanți.

11. Participarea la procesul de luare a deciziilor

In procesul de luare a deciziilor, functionarii publici si angajatii contractuali ai Primariei Comunei Dorobanți au obligatia sa actioneze conform prevederilor legale si sa isi exercite capacitatea de apreciere in mod fundamentat si impartial.

Functionarilor publici si angajatilor contractuali a Primariei Comunei Dorobanți le este interzis sa promita luarea unei decizii de catre Primaria Comunei Dorobanți, de catre alti functionari publici/angajati, precum si indeplinirea atributiilor in mod privilegiat.

12. Obiectivitate in evaluare

In exercitarea atributiilor specifice functiilor publice de conducere, functionarii publici si angajatii contractuali ai Primariei Comunei Dorobanți au obligatia sa asigure egalitatea de sanse si tratament cu privire la dezvoltarea carierei in functia publica pentru functionarii publici/personalul contractual din subordine.

Functionarii publici si angajatii contractuali de conducere au obligatia sa examineze si sa aplice cu obiectivitate criteriile de evaluare a competentei profesionale pentru personalul din subordine, atunci cand propun ori aproba avansari, promovari, transferuri, numiri sau eliberari din functii ori acordarea de stimulente materiale sau morale, excluzand orice forma de favoritism ori discriminare. Se interzice functionarilor publici si angajatilor contractuali de conducere ai Primariei Comunei Dorobanți sa favorizeze sau sa defavorizeze accesul ori promovarea in functia publica pe criterii discriminatorii, de rudenie, afinitate sau alte criterii neconforme cu principiile prevazute la Cap. 1 pct. 3 din prezentul Cod etic.

13. Folosirea abuziva a atributiilor functiei detinute

Este interzisa folosirea de catre functionarii publici si angajatii contractuali ai Primariei Comunei Dorobanți

in alte scopuri decat cele prevazute de legislatia in vigoare, a prerogativelor functiei publice/functiei detinute.

Prin activitatea de luare a deciziilor, de consiliere, de elaborare a proiectelor de acte normative, de evaluare sau de participare la anchete ori actiuni de control, functionarilor publici si angajatilor contractuali ai Primariei Comunei Dorobanți le este interzisa urmarirea obtinerii de foloase sau avantaje in interes personal ori producerea de prejudicii materiale sau morale altor persoane.

Functionarilor publici le este interzis sa foloseasca pozitia oficiala pe care o detin sau relatiile pe care le-au stabilit in exercitarea functiei publice, pentru a influenta anchetele interne ori externe sau pentru a determina luarea unei anumite masuri.

Angajatii contractuali au obligatia de a nu interveni sau influenta vreo ancheta de orice natura, din cadrul institutiei sau din afara acesteia, in considerarea functiei pe care o detin.

Functionarilor publici si angajatilor contractuali din cadrul Primariei Comunei Dorobanți le este interzis sa impuna altor functionari publici sau angajati contractuali sa se inscrie in organizatii sau asociatii, indiferent de natura acestora, ori sa le sugereze acest lucru, promitandu-le acordarea unor avantaje materiale sau profesionale.

14. Utilizarea resurselor publice

Functionarii publici si angajatii contractuali sunt obligati sa asigure ocrotirea proprietatii publice si private a statului si a Comunei Dorobanți, sa evite producerea oricarui prejudiciu, actionand in orice situatie ca un bun proprietar.

Functionarii publici si angajatii contractuali din cadrul Primariei Comunei Dorobanți au obligatia sa foloseasca timpul de lucru, precum si bunurile apartinand Primariei Comunei Dorobanți numai pentru desfasurarea activitatilor aferente functiei publice/functiei detinute.

Functionarii publici si angajatii contractuali trebuie sa propuna si sa asigure, potrivit atributiilor care le revin, folosirea utila si eficienta a banilor publici, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, precum si sa ia masuri de cheltuire rationala a fondurilor banesti, sa conserve si sa pastreze fondurile fixe si cele de inventar.

Functionarilor publici si angajatilor contractuali care desfasoara activitati publicistice in interes personal sau activitati didactice le este interzis sa foloseasca timpul de lucru ori logistica Primariei Comunei Dorobanți pentru realizarea acestora.

15. Limitarea participarii la achizitii, concesionari sau inchirieri

Orice functionar public sau angajat contractual poate achizitiona un bun aflat in proprietatea privata a statului sau a Comunei Dorobanți, supus vanzarii in conditiile legislatiei in vigoare, cu exceptia urmatoarelor cazuri:

a) cand a luat cunostinta, in cursul sau ca urmare a indeplinirii atributiilor de serviciu, despre valoarea ori calitatea bunurilor care urmeaza sa fie vandute;

b) cand a participat, in exercitarea atributiilor de serviciu, la organizarea vanzarii bunului respectiv;

c) cand poate influenta operatiunile de vanzare sau cand a obtinut informatii la care persoanele interesate de cumpararea bunului nu au avut acces.

Mentiunile de mai sus se aplica in mod corespunzator si in cazul concesionarii sau inchirierii unui bun aflat in proprietatea publica ori privata a statului sau a Comunei Dorobanți.

Functionarilor publici si angajatilor contractuali le este interzisa furnizarea informatiilor referitoare la bunurile proprietate publica sau privata a statului ori a Comunei Dorobanți, supuse operatiunilor de vanzare, concesionare sau inchiriere.

Prevederile de la prezentul punct, mai sus expuse, se aplica in mod corespunzator si in cazul realizarii tranzactiilor prin interpus sau in situatia conflictului de interese.

CAPITOLUL III

VALORILE FUNDAMENTALE

1. Angajamentul

Angajamentul presupune dorinta fiecarui salariat si a conducerii Primariei Comunei Dorobanți zi de zi de a progresa in stapanirea functiei detinute si de a-si imbunatati performantele, conform planurilor de actiune decise de comun acord pentru a asigura cetatenilor un serviciu de calitate.

2. Lucrul in echipa

Toti salariatii, personal contractual sau functionar public din cadrul Primariei Comunei Dorobanți, fac parte dintr-o echipa care functioneaza pe principiul sprijinului reciproc (toti sprijina echipa si toti primesc sprijin din partea conducerii). Spiritul de echipa trebuie simtit si exprimat in relatiile cu ceilalti colaboratori sau cetateni, indiferent de originea lor culturala sau profesionala.

3. Transparenta interna si externa

Pe plan intern transparenta insemna impartirea succesului, dar si a dificultatilor. Aceasta permite rezolvarea rapida a acestora, inainte sa se agraveze si sa provoace prejudicii cetateanului, echipei, partenerilor primariei, colaboratorilor primariei.

Pe plan extern, transparenta echivaleaza cu dezvoltarea relatiilor cu cetatenii, partenerii, colaboratorii primariei care trebuie pus sub dubla constrangere: a increderii si a eticii.

Primaria Comunei Dorobanți trebuie sa se comporte si sa fie perceputa ca o institutie responsabila si etica.

4. Confidentialitatea

In acordarea serviciilor din administratia publica locala, implicit la nivelul Primariei Comunei Dorobanți, se impune luarea de masuri posibile si rezonabile pentru asigurarea confidentialitatii datelor.

5. Demnitatea umana

Fiecare persoana este unica si trebuie sa i se respecte demnitatea. Fiecarei persoane ii este garantata dezvoltarea libera si deplina a personalitatii. Toti oamenii sunt tratati cu demnitate cu privire la modul lor de viata, cultura, credintele si valorile personale.

CAPITOLUL IV

REGULILE DE COMPORTAMENT SI CONDUITA

IN ACORDAREA SERVICIILOR PUBLICE

Complexitatea si diversitatea sistemelor de relatii in baza carora se acorda servicii publice impune respectarea unor norme de comportament si conduita in scopul:

    1. de a ghida persoana implicata in acordarea serviciilor, in momentul in care aceasta se confrunta cu dileme practice care implica o problematica etica;

    2. de a asigura beneficiarii dar si potentialii beneficiari de servicii sociale impotriva incompetentei si a neprofesionalistilor;

    3. de a reglementa comportamentul persoanelor implicate in acordarea serviciilor publice precum si relatiile acestora cu cetatenii, cu colegii, cu reprezentantii altor institutii sau ai societatii civile.

    4. de a asigura supervizare si consultanta personalului implicat in acordarea serviciilor publice in vederea evaluarii activitatii acestora.

Reguli de comportament si conduita in relatia cetatean, partener, organisme civile, alte institutii, autoritati publice – angajati:

1. In identificarea, evidentierea, diagnosticarea si evaluarea nevoii cetatenilor/beneficiarilor serviciilor publice, in vederea realizarii de actiuni si masuri cu caracter preventive, angajatii Primariei Comunei Dorobanți:

  • trebuie sa manifeste disponibilitate fata de cetatean, partener, organisme civile, alte institutii, autoritati publice, sa fie dispus sa asculte si sa orienteze la compartimentele de specialitate

  • stabileasca care este problema asupra careia urmeaza sa se actioneze;

  • sa asculte si sa nu intervina decat in momentele propice;

  • sa inspire incredere;

  • sa stie sa-i suscite si sa-i mentina interesul pentru subiectul tratat, dupa caz;

  • sa manifeste empatie, respectiv sa inteleaga ceea ce ii spune interlocutorul, sa fie capabil sa se puna in situatia acestuia;

  • sa reduca, pe cat posibil, distanta dintre el si interlocutor (distanta datorata diferentelor de statut social, de cultura, de sex, etc.).

2. In furnizarea serviciilor de informare

Informare competenta, corecta, completa, adecvata, transparenta, operativa.

Angajatii Primariei Comunei Dorobanți trebuie sa ofere cel mai competent ajutor posibil ceea ce presupune o buna pregatire profesionala, teoretica si practica, limbajul profesional trebuie sa fie clar, concis la nivelul capacitatii de intelegere a interlocutorului. Solicitantului i se vor prezenta date, avantajele si dezavantajele optiunilor posibile, informarea trebuie sa raspunda nevoilor si problemelor acestuia, informarea sa se faca in cel mai scurt timp de la solicitare.

3. In furnizarea serviciilor publice

Furnizarea se realizeaza in baza unui contract intre serviciul public si beneficiar cu precizarea drepturilor si obligatiilor partilor precum si a sanctiunilor in cazul nerespectarii clauzelor contractuale.

In sensul celor de mai sus, angajatii Primariei Comunei Dorobanți:

  • vor face o analiza corecta si obiectiva a nevoilor si problemelor solicitantului alegand strategia si metodele adecvate in rezolvarea problemelor;

  • nu vor face discriminari in functie de sex, varsta, capacitate fizica sau mentala, culoare, categorie sociala, rasa, religie, limba, convingere politica, nationalitate, etnie sau orice alte criterii discriminatorii;

  • nu vor intra in relatii de consiliere cu prieteni, colegi, cunoscuti sau rude;

  • vor pune interesul clientului mai presus de interesul propriu;

  • nu vor putea impune o decizie luata beneficiarilor, urmand a tine cont de optiunea clientului;

4. Reguli de comportament si conduita in relatia intre colegi

  1. Intre colegi trebuie sa existe cooperare si sustinerea reciproca motivat de faptul ca toti angajatii sunt mobilizati pentru realizarea unor obiective comune conform Regulamentului de Organizare si Functionare, comunicarea prin transferul de informatii intre colegi si fiind esentiala in solutionarea cu eficienta a problemelor.

  1. Colegii isi datoreaza respect reciproc, consideratie, dreptul la opinie, eventualele divergente, nemultumiri, aparute intre acestia solutionandu-se fara sa afecteze relatia de colegialitate, evitandu-se utilizarea cuvintelor, a expresiilor si gesturilor inadecvate, manifestand o atitudine reconcilianta.

  1. Intre colegi trebuie sa existe sinceritate si corectitudine, opiniile exprimate sa corespunda realitatii, eventualele nemultumiri dintre colegi sa fie exprimate direct netendentios.

  1. Relatia dintre colegi trebuie sa fie egalitara, bazata pe recunoasterea intraprofesionala, pe colegialitate, pe performanta in practica si contributie la teorie.

  1. Intre colegi, in desfasurarea activitatii, trebuie sa fie prezent spiritul competitional care asigura progresul profesional, acordarea unor servicii publice de calitate, evitandu-se comportamentele concurentiale, de promovare ilicita a propriei imagini, de atragere a clientilor, de denigrare a colegilor; comportamentul trebuie sa fie competitiv, loial, bazat pe promovarea calitatilor si a meritelor profesionale nicidecum pe evidentierea defectelor celorlalti.

  1. In relatia dintre colegi trebuie permanent promovat spiritul de echipa, deciziile fiind luate prin consens, manifestandu-se deschidere la sugestiile colegilor admitand critica in mod constructiv si responsabil daca este cazul, sa impartaseasca din cunostintele si experienta acumulata in scopul promovarii reciproce a progresului profesional.

Constituie incalcari ale principiului colegialitatii:

    1. discriminarea, hartuirea de gen, etnica sau sub orice alta forma, folosirea violentei fizice sau psihice, limbajul ofensator ori abuzul de autoritate la adresa unui membru al comunitatii;

    2. promovarea sau tolerarea unor comportamente dintre cele descrise in acest articol de catre conducerea Primariei, compartimentelor, birourilor, serviciilor administrative;

    3. discreditarea in mod injust a ideilor, ipotezelor sau rezultatelor activitatilor unui coleg;

    4. formularea in fata clientilor a unor comentarii lipsite de curtoazie la adresa pregatirii profesionale, a tinutei morale sau a unor aspecte ce tin de viata privata a unui coleg;

    5. sfatuirea clientilor sa nu depuna/formuleze o cerere, petitie, plangeri sau sesizari vadit neintemeiate la adresa unui coleg;

    6. utilizarea si dezvaluirea in activitatea administrativa a informatiilor transmise cu titlu confidential de un alt coleg.

5. In relatia angajati – reprezentanti ai altor institutii si ai societatii civile

  1. Relatiile fiecarui angajat cu reprezentantii altor institutii si ai societatii civile vor avea in vedere interesul persoanei vizate, manifestand respect si atitudine concilianta in identificarea si solutionarea tuturor problemelor evitand situatiile conflictuale, dupa caz procedand la solutionarea pe cale amiabila a acestora.

  1. In reprezentarea institutiei in fata oricaror persoane fizice sau juridice angajatul trebuie sa fie de buna credinta, contribuind la realizarea scopurilor si obiectivelor de serviciu.

  1. Angajatul este obligat la apararea prestigiului Primariei Comunei Dorobanți, in desfasurarea activitatii profesionale si in luarea deciziilor fiind retinut la respectarea intocmai a normelor legale in vigoare si aducerea lor la cunostinta celor interesati, pentru promovarea unei imagini pozitive a autoritatii publice, pentru asigurarea transparentei activitatii institutiei si cresterea credibilitatii acesteia.

  1. Angajatul colaboreaza cu alte institutii in interesul acestora in scopul realizarii optime a programelor si strategiilor autoritatii publice evitand dezvaluirea informatiilor confidentiale.

  1. Angajatul nu poate folosi imaginea Primariei Comunei Dorobanți in scopuri personale, comerciale sau electorale.

CAPITOLUL V

SANCTIUNI, MODUL DE SOLUTIONARE A RECLAMATIILOR

Nerespectarea prevederilor prezentului cod etic atrage raspunderea persoanei vinovate.

Stabilirea vinovatiei se face cu respectarea procedurilor legale in vigoare si in conformitate cu prevederilor Legii 7/2004 si Legii 477/2004 si cu Regulamentul de Ordine Interioara al Primariei Comunei Dorobanți.

Reclamatiile si sesizarile referitoare la acordarea serviciilor publice se inregistreaza si solutioneaza cu respectarea procedurii stabilita la nivelul institutiei in conformitate cu normele legale in vigoare.

Reclamatiile si sesizarile se pot face si verbal in cadrul programului de audiente al Primarului, Viceprimarului si Secretarului Comunei Dorobanți sau in scris si adresat institutiei primariei.

Inregistrarea sesizarii se realizeaza prin:

  • inscrierea in registrul de audiente;

  • inscrierea in registrul sesizarilor;

  • inregistrarea la Biroul de relatii cu publicul de catre seful biroului;

  • inscrierea in registrul de intrare-iesire al institutiei.

CAPITOLUL VI

INFRACTIUNI DE CORUPTIE

Potrivit prevederilor Legii 78/2000 pentru prevenirea descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele fapte sunt considerate sau asimilate faptelor de coruptie:

Infractiunile mentionate se pedepsesc potrivit legii penale.

CAPITOLUL VII

DISPOZITII FINALE

Prezentul cod va fi imbunatatit periodic data fiind complexitatea experientei in domeniul administratiei publice.

Pentru informarea cetatenilor compartimentul de relatii publice are obligatia de a asigura publicitatea si de a afisa codul de conduita la sediul Primariei Comunei Dorobanți, intr-un loc vizibil sau prin alte mijloace persoanelor interesate.

  1. RESPONSABILITĂŢI ŞI RĂSPUNDERI ÎN DERULAREA ACTIVITĂŢII

9.1. Comisia SCIM:

  • Aprobă, în cadrul ședințelor, procedura operațională.

  • Monitorizează aplicarea procedurii: Codul etic urmeaza a fi aprobat prin Dispozitia Primarului Comunei Dorobanți/Hotarare Consiliu Local si va fi comunicat personal fiecaruia dintre functionarii publici si personalul contractul care isi desfasora activitatea in cadrul Primariei Comunei Dorobanți, pentru a fi asumat. Textul prezentului Cod va fi adus la cunostinta fiecarui salariat nou al Primariei Comunei Dorobanți si poate fi consultat in orice moment la Compartimentul Secretariat si Relati Publice/Responsabilul pentru Resursele Umane din cadrul Primariei Comunei Dorobanți

9.2. Primar:

  • În baza hotărârii Comisiei SCIM emite dispoziția de aprobare a procedurii operaționale;

  • Are obligaţia de raportare a informaţiilor relevante privind respectarea normelor de conduită de către funcţionarii publici şi implementarea procedurilor disciplinare, în forma şi în conţinutul stabilite pentru formatele standard de raportare prevăzute în anexele nr. 1 şi 2.

  • Aprobă rapoartele trimestriale privind consilierea etică

  • Aprobă codul de conduită etică

  • Prelucrează codul de conduită etică cu salariații

9.3. Consilier etic:

      • Aplică procedura sens în care desfășoară activități conform fișei postului. Efectuiază rapoarte trimestriale privind consilierea etică

      • Transmite rapoartele trimestriale forurilor competente

      • Afișează codul de conduită etică

      • Consilierii de etică sunt persoanele de contact în relaţia cu Agenţia şi au următoarele responsabilităţi:

a) completează trimestrial formatul standard de raportare prevăzut în anexa nr. 1;

b) transmit Agenţiei formatele standard de raportare prevăzute în anexele nr. 1 şi 2, în condiţiile şi la termenele reglementate.

    1. Comisiile de disciplină:

Preşedinţii comisiilor de disciplină constituite în temeiul prevederilor art. 6, 7 şi 8 din Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007, cu modificările şi completările ulterioare, au următoarele responsabilităţi:

  1. completează semestrial, cu sprijinul secretarilor comisiilor de disciplină, formatul standard de raportare prevăzut în anexa nr. 2;

  2. comunică formatul standard de raportate prevăzut la lit. a) completat consilierului de etică, în condiţiile şi la termenele reglementate

    1. Compartimente:

  • Toti salariatii Primariei Comunei Dorobanți au obligatia de a manifesta acel comportament si de a dezvolta acele actiuni percepute ca etice in institutie.

  • Toti angajatii Primariei Comunei Dorobanți precum si Primarul Comunei Dorobanți, in calitate de conducator al institutiei, au obligatia de a respecta prezentul Cod etic.

10. ANEXE, ÎNREGISTRĂRI, ARHIVĂRI

ANEXA NR. 1.

RAPORT PRIVIND SITUAȚIA IMPLEMENTĂRII PROCEDURILOR DISCIPLINARE

ANEXA NR. 2. 

RAPORT PRIVIND RESPECTAREA NORMELOR DE CONDUITĂ

ANEXA 1

RAPORT

privind respectarea normelor de conduită

  1. AUTORITATEA/INSTITUȚIA PUBLICĂ/CONSILIERUL DE ETICĂ

Denumirea instituției/autorității publice

1

Județul

 

Nr. total de funcționari publici

 

Numele și prenumele consilierului de etică

 

Departamentul

 

Cursuri de formare urmate de consilierul de etică

 

Nr. de telefon

 

Nr. de fax

 
 
  1. ACTIVITATEA DE CONSILIERE ETICĂ

Nr. ședințe de consultare

Nr. activități de formare în domeniul eticii

Nr. funcționari publici care au fost instruiți prin intermediul acțiunilor de formare în domeniul normelor de conduită

Nr. funcționari publici care au solicitat consiliere etică

Spețe care au constituit obiectul consilierii etice

Nr. funcționari publici care au beneficiat de consiliere etică

Modalități de acțiune ulterioară a funcționarului public

Observații

De conducere

De execuție

Nr. spețe

Tipologii de dileme etice

De conducere

De execuție

  

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 
  1. CLAUZELE ȘI CONSECINȚELE NERESPECTĂRII NORMELOR DE CONDUITĂ LA NIVELUL INSTITUȚIEI SAU AUTORITĂȚII PUBLICE

Clauzele nerespectării normelor de conduită

Consecințele nerespectării normelor de conduită

13

14

  
 
  1. MODALITĂȚILE DE PREVENIRE A ÎNCĂLCĂRII NORMELOR DE CONDUITĂ ÎN CADRUL AUTORITĂȚII SAU INSTITUȚIEI PUBLICE

15

 
  1. MĂSURI ADMINISTRATIVE ADOPTATE PENTRU ÎNLĂTURAREA CLAUZELOR SAU CIRCUMSTANȚELOR CARE AU FAVORIZAT ÎNCĂLCAREA NORMELOR DE CONDUITĂ

Nr. măsuri adoptate

Enumerarea măsurilor adoptate

16

17

  
 
  1. CAZURI CARE AU PREZENTAT INTERES PENTRU OPINIA PUBLICĂ

Nr. cazuri

Descrierea pe scurt a cazurilor

Motivele pentru care cazurile au fost considerate ca prezentând interes pentru opinia publică

18

19

20

   

Anexa 2

RAPORT privind situația implementării procedurilor disciplinare

  1. CAPACITATEA DE SESIZARE

Nr. sesizări înregistrate în perioada de referință privind încălcări ale normelor de conduită

Nr. sesizări în curs de soluționare

Nr. sesizări soluționate

Nr. funcționari publici pentru care a fost sesizată comisia de disciplină

Nr. sesizări adresate comisiei de disciplină

Nr. sesizări adresate de către:

De conducere

De execuție

Pentru funcționarii publici de conducere

Pentru funcționarii publici de execuție

Conducătorul instituției

Conducătorul compartimentului în care este încadrat funcționarul public

Alți funcționari publici sau alte categorii de personal din instituție

Beneficiari ai serviciului public

Avertizorul în interes public

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

            
 
  1. MODALITATEA DE FINALIZARE A PROCEDURILOR DISCIPLINARE

Motivele sesizărilor

Durata cercetării administrative

Nr. funcționari publici în cazul cărora s-a propus clasarea sesizărilor

Normele juridice încălcate

13

14

15

16

    

II.1. NUMĂR ȘI TIPURI DE SANCȚIUNI PROPUSE DE CĂTRE COMISIA DE DISCIPLINĂ

Nr. funcționari publici care au săvârșit în mod repetat abateri disciplinare

Nr. mustrări scrise

Nr. siminuări salariale

Nr. suspendări ale dreptului la avansare sau promovare

Nr. retrogradări

Nr. destituiri

De conducere

De execuție

De conducere

De execuție

De conducere

De execuție

De conducere

De execuție

De conducere

De execuție

De conducere

De execuție

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

            

II.2. NUMĂR ȘI TIPURI DE SANCȚIUNI DISPUSE DE CĂTRE PERSOANA CARE ARE COMPETENȚA LEGALĂ DE APLICARE

Motivele aplicării unei sancțiuni diferite

Nr. mustrări scrise

Nr. diminuări salariale

Nr. suspendări ale dreptului la avansare/promovare

Nr. retrogradări

Nr. destituiri

De conducere

De execuție

De conducere

De execuție

De conducere

De execuție

De conducere

De execuție

De conducere

De execuție

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

II.3. ORGANE DE CERCETARE PENALĂ ȘI INSTANȚELE DE JUDECATĂ

Cazuri în care au fost sesizate organele de cercetare penală

Decizia organelor de cercetare penală/instanțelor de judecată

Soluții ale instațelor de judecată pronunțate în cazurile contestării actului administrativ de instanță

Nr. cazuri

Fapte sesizate ca infracțiuni

Nr. cazuri în care

Nr. cazuri în care s-a dispus condamnarea penală prin hotărâre judecătorească definitivă

Încadrarea juridică a infracțiunii pentru care s-a dispus condamnarea penală

Alte decizii

Nr. de sancțiuni disciplinare contestate în instanță

Număr de hotărâri pronunțate de instanță

De conducere

De execuție

Aplicate funcționarilor publici de conducere

Aplicate funcționarilor publici de execuție

Prin care s-a menținut sancțiunea disciplinară inițială

Prin care instanța a dispus aplicarea unei sancțiuni disciplinare mai ușoare decât cea inițială

Prin care instanța a anulat sancțiunea disciplinară dispusă inițial

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

           

CENTRALIZATOR ANEXE

Nr. anexă

Denumire anexă

Elaborator

Aprobat

Nr. Ex.

Dif.

Arhivare

Alte el.

Loc

Perioada

0

1

2

3

4

5

6

7

8

1.

        

2.

        

3.

        

4.

        

5.

        

6.

        

7.

        

8.

        

9.

        

10.

        

REGISTRE

Nr. anexă

Denumirea anexei

Elaborator

Aprobă

Număr de exemplare

Difuzare

Arhivare

Alte elemente

Loc

Perioadă

0

1

2

3

4

5

6

7

8

1.

        

2.

        

3.

        

FORMULAR DE EVIDENȚĂ A MODIFICĂRILOR

Structura

organizatorică

Conducător structură

organizatorică

Nume şi prenume

Înlocuitor de drept sau delegat

Modificare propusă

Justificare

Data

Semnătura

       
       
       
       
       

FORMULAR DE ANALIZĂ A PROCEDURII

Structura

organizatorică

Conducător structură

organizatorică

Nume şi prenume

Înlocuitor de drept sau delegat

Aviz favorabil

Aviz nefavorabil

DA

Semnătura

Data

Obser-vaţii

Semnătura

Data

         
         
         
         
         
         
         
         

LISTA DE DIFUZARE A PROCEDURII

Număr exemplar

Structură organizatorică

Nume şi prenume

Data primirii

Semnătura

Data retragerii

Data intrării în vigoare a procedurii

Semnătura

        
        
        
        
        
        
        
        

11. CUPRINS

Numarul componentei in cadrul procedurii operationale

Denumirea componentei din cadrul procedurii operationale

 

Coperta

1.

Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea si aprobarea editiei sau, dupa caz, a reviziei in cadrul editiei procedurii operationale

2.

Situatia editiilor si a reviziilor in cadrul editiilor procedurii operationale

3.

Lista cuprinzand persoanele la care se difuzeaza editia sau, dupa caz, revizia din cadrul editiei procedurii operationale

4.

Scopul procedurii operationale

5.

Domeniul de aplicare a procedurii operationale

6.

Documentele de referinta (reglementari) aplicabile activitatii procedurate

7.

Definitii si abrevieri ale termenilor utilizati in procedura operationala

8.

Descrierea procedurii operationale

9.

Atributii si responsabilitati in derularea activitatii

10.

Anexe, inregistrari, arhivari

11.

Cuprins