ORDINUL Secretariatului General al Guvernului
nr.600 din 20 aprilie 2018 pentru aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice
Domeniul I.
Mediul de control
Fișă standard 3:
Competența performanța
3.1. Descrierea standardului
-
Conducerea entităţii publice asigură ocuparea posturilor de către persoane competente, cărora le încredinţează sarcini potrivit competenţelor, şi asigură condiţii pentru îmbunătăţirea pregătirii profesionale a salariaţilor.
-
Performanţele profesionale ale salariaţilor sunt evaluate anual în raport cu obiectivele postului.
3.2. Cerinţe generale
3.2.1. Conducerea entităţii publice şi salariaţii dispun de cunoştinţele, abilităţile şi experienţa care fac posibilă îndeplinirea eficientă şi efectivă a sarcinilor/atribuţiilor, precum şi buna înţelegere şi îndeplinire a responsabilităţilor legate de controlul intern managerial.
3.2.2. Competenţa salariaţilor şi sarcinile încredinţate trebuie să se afle în echilibru permanent, pentru asigurarea căruia conducerea entităţii publice acţionează prin:
- definirea cunoştinţelor şi deprinderilor necesare pentru fiecare loc de muncă;
– conducerea interviurilor de recrutare, pe baza unui document de evaluare prestabilit;
– identificarea nevoilor de pregătire profesională şi stabilirea cerinţelor de formare profesională în contextul evaluării anuale a salariaţilor, precum şi urmărirea evoluţiei carierei acestora; nevoile de pregătire identificate sunt corelate cu rezultatele din rapoartele/fişele de evaluare a performanţelor profesionale individuale.
3.2.3. Performanţele profesionale ale salariaţilor se evaluează cel puţin o dată pe an în raport cu obiectivele anuale individuale şi sunt discutate cu aceştia de către evaluator.
3.2.4. Conducătorii entităţilor publice asigură fiecărui salariat participarea la cursuri de pregătire profesională în domeniul său de competenţă, conform legislaţiei în domeniu
3.3. Referinţe principale:
-
Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată,cu modificările şi completările ulterioare;
-
Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată cu modificările şi completările ulterioare;
-
Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2014 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 174/2015 cu modificările ulterioare;
-
Hotărârea Guvernului nr. 432/2004 privind dosarul profesional al funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Hotărârea Guvernului nr. 522/2003pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Hotărârea Guvernului nr. 595/2009 pentru aplicarea Legii nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Hotărârea Guvernului nr. 1.021/2004pentru aprobarea modelului comun european de curriculum vitae;
-
Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
3.4. Intrebarile din chestionarul de autoevaluare
-
Au fost analizate şi stabilite cunoştinţele şi aptitudinile necesare în vederea îndeplinirii sarcinilor/atribuţiilor asociate fiecărui post?
-
Sunt identificate nevoile de perfecţionare a pregătirii profesionale a personalului şi concretizate printr-un raport privind necesarul acestora?
-
Cursurile de perfecţionare profesională sunt realizate conform planului anual de perfecţionare profesională aprobat de conducătorul entităţii publice?
3.5. Activitati necesare implementarii standardului
3.5.1. Cunostintele si aptitudinile necesare indeplinirii sarcinilor/atributiilor asociate fiecarui post sunt analizate si stabilite prin elaborarea si/sau actualizarea fiselor de post din cadrul compartimentului. Fisele de post vor fi solicitate de la serviciul de resurse umane al entitatii publice, si eventual daca va fi necesar, vor fi reactualizate.
3.5.2. Intocmirea « Listei cu nevoile de perfectionare a pregatirii profesionale » a personalului din cadrul compartimentului si cuprinderea acestora in cadrul « Programului de pregatire profesionala a personalului pe anul in curs»
3.5.3. Intocmirea «Programului de pregatire profesionala pe anul in curs » avand in vedere nevoile de perfectionare identificate anterior. Programul de pregatire profesional va cuprinde : categoriile de personal care vor fi instruite, tematica cursurilor, obiectivele cursurilor, durata cursurilor, costurile si sursele de finantare a cursurilor, perioadele de instruire etc.
3.6. Documente de atestare a implementării standardului
Domeniul I. Mediul de control |
|
3 |
Standardul 3 – Competența, performanța |
Proceduri:
Documente:
|
|
Documente comisie:
|
3.7. Termen: permanent
3.8. Responsabil:
– conducatorul institutiei, conducatorul compartimentului.