ORDINUL Secretariatului General al Guvernului nr.600 din 20 aprilie 2018
pentru aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice
Domeniul II.
Performanța și managementul riscului
Fișă standard 7:
Monitorizarea perfomanțelor
7.1. Descrierea standardului
-
Conducătorul entităţii publice dispune monitorizarea performanţelor pentru obiectivele şi/sau activităţile compartimentelor, prin intermediul unor indicatori cantitativi şi/sau calitativi, inclusiv cu privire la economicitate, eficienţă şi eficacitate.
7.2. Cerinţe generale
7.2.1. Conducătorii compartimentelor monitorizează performanţele activităţilor aflate în coordonare, prin elaborarea unui sistem adaptat dimensiunii şi specificului activităţii compartimentului. Monitorizarea performanţelor activităţilor desfăşurate se realizează la nivelul fiecărui compartiment în vederea informării conducerii entităţii publice privind realizarea obiectivelor propuse.
7.2.2. Conducătorii compartimentelor se asigură că este stabilit cel puţin un indicator de performanţă pentru obiectivele stabilite şi activităţile prevăzute în plan şi/sau desfăşurate, cu ajutorul căruia se monitorizează şi se raportează realizările. Pe baza indicatorilor stabiliţi, conducătorul compartimentului elaborează anual o raportare privind monitorizarea performanţelor, care poate fi inclusă într-un raport mai amplu, precum un raport de activitate sau alt document de raportare al entităţii publice.
7.2.3. Pe baza raportărilor anuale pentru monitorizarea performanţelor primite de la compartimente se întocmeşte o informare privind monitorizarea performanţelor la nivelul entităţii publice către conducătorului acesteia.
7.2.4. Structura şi complexitatea sistemului de monitorizare a performanţelor sunt condiţionate de mărimea şi specificul activităţii entităţii publice, de modificarea obiectivelor sau/şi indicatorilor, de modul de acces al salariaţilor la informaţii.
7.2.5. Conducerea entităţii publice dispune evaluarea periodică a performanţelor, constată eventualele abateri de la obiective şi ia măsurile preventive şi corective ce se impun.
7.3. Referinţe principale:
-
Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare;
-
legile bugetare anuale;
-
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2014 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 174/2015 cu modificările ulterioare;
-
Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Hotărârea Guvernului nr. 478/2016 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 123/2002
-
Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.159/2004 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind conţinutul, forma de prezentare şi structura programelor elaborate de ordonatorii principali de credite în scopul finanţării unor acţiuni sau ansamblu de acţiuni.
7.4. Intrebările din chestionarul de autoevaluare
-
Este stabilit un sistem de monitorizare şi raportare a performanţelor, pe baza indicatorilor asociaţi obiectivelor specifice?
-
Există o evaluare a performanţelor pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi?
-
În cazul în care se constată o eventuală abatere de la obiective, se iau măsurile preventive şi corective ce se impun?
7.5. Activitati necesare implementarii standardului
7.5.1. Vor fi respectate prevederile legale privind „CRITERIILE DE PERFORMANTA” pe baza carora se fac de obicei evaluarea performantelor profesionale individualeale functionarilor publici pentru anul in curs. Aceste evaluari se regasesc in dosarul functionarului public intocmit de serviciul de resurse umane al entitatii publice. Criteriile de performanta sunt reglementate de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici. Dosarul functionarului public poate fi regasit la serviciul resurse umane al institutiei
7.5.2. Cand necesitatile o impun, se va efectua o analiza destinata reevaluarii relevantei indicatorilor asociati obiectivelor compartimentului, in scopul operarii corectiilor cuvenite. Odata cu modificarea caracteristicilor anumitor obiective ale compartimentului, evident ca se va modifica si relevanta indicatorilor asociati acestor obiective specifice.
De exemplu, daca am avut Obiectivul de pavare a unui drum cu piatra cubica, acestui obiectiv i-au fost atasati indicatori cantitativi si calitativi specifici pietrei cubice. Din cauza modificarii solutiei constructive, s-a hotarat asfaltarea drumului si nu pavarea lui, evident ca se vor modifica si indicatorii calitativi si cantitativi, mai precis acestia se vor referi la asfaltare si nu la pavare cu piatra cubica. In concluzie, in acest exemplu s-a realizat o reevaluare a vechilor indicatori si inlocuirea acestora cu indicatori specifici asfaltarii.
7.6. Documente de atestare a implementării standardului
Domeniul II. Performanța și managementul riscului |
|
7 |
Standardul 7 – Monitorizarea perfomanțelor |
Proceduri:
Documente:
|
|
Documente comisie:
|
7.7. Termen: permanent
7.8. Responsabil:
– conducatorul institutiei, conducatorul compartimentului.