ROMÂNIA JUDEȚUL ARAD COMUNA DOROBANȚI | PROCEDURĂ OPERAȚIONALĂ | Ediția 1, Nr. exemplare:1 |
IPOTEZE-REEVALUĂRI | Revizia 0, Nr. exemplare:1 | |
Pagina: | ||
COMPARTIMENT: | Exemplar nr.1 | |
COD COMPARTIMENT: | COD D02-S05-P27 |
1. LISTA RESPONSABILILOR CU ELABORAREA, VERIFICAREA ŞI APROBAREA EDIŢIEI SAU, DUPĂ CAZ, A REVIZIEI ÎN CADRUL EDIŢIEI
Nr. crt. | Elemente privind responsabilii/ operaţiunea | Numele şi prenumele | Funcţia | Data | Semnătura |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1.1 | Elaborat PROIECT | Societate | Jurist | 12.09.2018 | |
Din partea AUTORITĂȚII | 12.09.2018 | ||||
1.2. | Informare | KORODI ERIKA | Primar | 12.09.2018 | |
1.3. | VERIFICAT Comisia SCIM | VAIDA ANDO ANAMARIA | Președinte comisie SCIM | 12.09.2018 | |
JUHASZ ZOLTAN | Vicepreședinte comisie SCIM | 12.09.2018 | |||
BOHM MELINDA | Secretar comisie SCIM | 12.09.2018 | |||
TORMA PIROSCA | Membru comisie SCIM | 12.09.2018 | |||
KOVACS IRINA | Membru comisie SCIM | 12.09.2018 | |||
OZE ECATERINA LOREDANA | Membru comisie SCIM | 12.09.2018 | |||
ARVAI ANNA MARIA | Membru comisie SCIM | 12.09.2018 | |||
1.4. | Aprobat | Primar | 12.09.2018 |
2. SITUAŢIA EDIŢIILOR ŞI A REVIZIILOR ÎN CADRUL EDIŢIILOR
Ediţia sau, după caz, revizia în cadrul ediţiei | Componenta revizuită | Modalitatea reviziei | Data de la care se aplică prevederile ediţiei sau reviziei ediţiei | |
1 | 2 | 3 | 4 | |
2.1. | Ediţia I | X | X | X |
2.2. | Revizia 1 | |||
2.3. | Revizia 2 |
3. LISTA CUPRINZÂND PERSOANELE LA CARE SE DIFUZEAZĂ EDIŢIA SAU, DUPĂ CAZ, REVIZIA DIN CADRUL EDIŢIEI
Nr. crt | Scopul difuzării | Ex. nr. | Compartiment | Funcţia | Numele şi prenumele | Data primirii | Semnătura |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
3.1 | Aplicare | 1 | 12.09.2018 | ||||
3.2. | Informare | 1 | Conducere | Primar | 12.09.2018 | ||
Conducere | Viceprimar | 12.09.2018 | |||||
Secretar UAT | Secretar | 12.09.2018 | |||||
3.3. | Evidență | 1 | Secretar | Secretar | 12.09.2018 | ||
3.4. | Arhivare | 1 | Secretar | Secretar | 12.09.2018 | ||
Arhivare | 1 | Compartiment de specialitate conform dispoziție primar și/sau fișa postului și/ sau anexei la fișa postului | Secretar | 12.09.2018 | |||
3.5. | Alte scopuri | – | – | – | – | – |
4. SCOPUL PROCEDURII
Procedura are drept scop formularea ipotezelor in vederea realizarii unor obiective ce urmeaza a fi indeplinite.
Salariatii implicati in realizarea unui obiectiv trebuie sa fie constienti de ipotezele formulate si acceptate in legatura cu obiectivul in cauza.
DOMENIUL DE APLICARE
Activitatea la care se refera procedura operationala:
Procedura este aplicata intregului personal angajat in cadrul aparatului de specialitate al Primarului Comunei Dorobanți.
Delimitarea explicita a activitatii procedurale in cadrul portofoliului de activitati desfasurate de catre Primaria Comunei Dorobanți:
Procedura priveste formularea ipotezelor in legatura cu obiectivele ce urmeaza a fi realizate.
Compartimente implicate in procesul activitatii:
Compartimente furnizoare de date: toate compartimentele din cadrul Primariei Comunei Dorobanți.
Compartimente beneficiare de rezultate ale activitatii procedurate: toate compartimentele entitatii publice.
DOCUMENTE DE REFERINTA
6.1. REGLEMENTĂRI INTERNAȚIONALE
6.2. LEGISLAȚIE PRIMARĂ
6.2.1. Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
6.2.2. Legea 215/2001 privind administratia publica locala, cu modificarile si completarile ulterioare;
6.2.3. Codul muncii, cu modificarile ulterioare;
6.2.4. Legea 182/2002- privind protectia informatiilor clasificate
6.3. LEGISLATIE SECUNDARA
6.3.1. Ordinul nr. 600 din 20 aprilie 2018 pentru aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice
6.4. ALTE DOCUMENTE, INCLUSIV REGLEMENTĂRI INTERNE ALE ENTITĂŢII PUBLICE
6.4.1. Regulamentul de Organizare si Functionare ;
6.4.2. Regulamentul de Ordine Interna;
6.4.3. Fisa postului.
7. DEFINIŢII ŞI ABREVIERI ALE TERMENILOR UTILIZAŢI ÎN PROCEDURA OPERAŢIONALĂ
Nr. Crt. | Termenul | Definiţia şi/sau, dacă este cazul, actul care defineşte termenul |
Procedurã | Prezentare în scris a pasilor ce trebuie urmati, a metodelor de lucru stabilite si a regulilor de aplicat; acestea constituie etape necesare îndeplinirii atributiilor si sarcinilor, având în vedere asumarea responsabilitatilor; PS (Procedura de sistem) = procedura care descrie o activitate sau un proces care se desfasoara la nivelul tuturor compartimentelor din cadrul Comunei Dorobanți; Compartiment = compartiment /serviciu /birou / department /comisie, etc.; Conducatorul compartimentului = Primar, sef birou/sef serviciu/sef compartiment, Presedinte comisie, etc.; PO (Procedura Operationala) = procedura care descrie o activitate sau un proces care se desfasoara la nivelul unuia sau mai multor compartimente din cadrul Comunei Dorobanți; PL (Procedura de lucru) = procedura care descrie o activitate sau un proces care se desfasoara la nivelul unui singur compartiment din cadrul Comunei Dorobanți; | |
2. | Ediţie a unei proceduri | Forma iniţială sau actualizată, după caz, a unei proceduri operaţionale, aprobată şi difuzată |
3. | SCIM | Ansamblu de structuri organizatorice, responsabilităţi, proceduri, procese şi resurse ce are ca scop implementarea controlului managerial |
4. | Analiză | Activitate de a determina potrivirea, adecvarea şi eficacitatea subiectului în cauză, în ceea ce priveşte îndeplinirea obiectivelor stabilite |
5. | Părţi interesate | Cetăţenii, furnizorii, comunitatea, proprietarii de procese, organizaţiile cu care instituţia interacţionează |
6. | Competenta | Constituie capacitatea de a lua decizii, in limite definite, pentru realizarea activitatilor specifice postului |
7. | Responsabilitatea | Reprezinta obligatia de a indeplini sarcinile si se inscrie in limitele ariei de competenta |
8. | Raportarea | Reprezinta obligatia de a informa asupra indeplinirii sarcinilor |
9. | Grupul de lucru | Grupul de lucru pentru implementarea si dezvoltarea Sistemului de Control Intern/Managerial, constituit prin dispoziție a primarului. |
10. | Structura organizatorică | Configuraţia internă a unei entităţi publice formată din persoane, subdiviziuni organizatorice şi relaţii, astfel determinate încât să asigure premisele organizatorice adecvate realizării obiectivelor managementului public. |
Nr. Crt. | Abrevierea | Termenul abreviat |
1. | P.O. | Procedura operaţională |
2. | E | Elaborare |
3. | V | Verificare |
4. | A | Aprobare |
5. | Ap. | Aplicare |
6. | Ah. | Arhivare |
8.DESCRIEREA PROCEDURII
Generalitati:
Ipotezele se formuleaza in legatura cu obiectivele ce urmeaza a fi realizate si stau la baza fixarii acestora;
Salariatii implicati in realizarea unui obiectiv trebuie sa fie constienti de ipotezele formulate si acceptate in legatura cu obiectivul in cauza;
Ipotezele de care salariatii nu sunt constienti reprezinta un obstacol in capacitatea de adaptare;
Reevaluari ale nevoilor de informare – concretizate in schimbari in ceea ce priveste informatiile necesar a fi colectate, in modul de colectare, in continutul rapoartelor sau sistemelor de informatii conexe – trebuie efectuate, daca se modifica ipotezele ce au stat la baza obiectivelor.
Documente utilizate
Anexa 1: Plan de consultare a angajatilor;
Anexa 2: Fisa de supraveghere la nivel de compartiment;
Anexa 3: Fisa de stabilire a obiectivelor;
Anexa 4: Fisa de analiza a modificarii ipotezelor/ premiselor care au condus la stabilirea obiectivului.
Resurse necesare:
Resurse materiale
birotica, computere;
retea internet ;
copiator;
imprimanta
telefoane, fax-uri pentru legaturi operative cu alte compartimente si cu structuri din afara institutiei;
papetarie si tipizate.
Resurse umane
Auditorul intern;
Sefi compartimente;
Primar.
Resurse financiare
Conform bugetului aprobat pentru anul in curs.
Modul de lucru:
Conducerea trebuie sa elaboreze ipoteze, inclusiv cele bazate pe rezultatele activitatii unui expert, pentru a efectua evaluari la valoarea justa.
Ipotezele sunt componente ale unor metode mai complexe de evaluare, de exemplu metodele de evaluare care folosesc o combinatie de estimari ale fluxurilor de numerar viitoare, de numerar asteptate si estimari ale valorilor activelor sau datoriilor in viitor, actualizate la prezent. Auditorul1 acorda o atentie speciala ipotezelor semnificative care stau la baza unei metode de evaluare si evalueaza daca ipotezele respective sunt rezonabile. Pentru a constitui o baza rezonabila pentru evaluarile si prezentarile de informatii privind valoarea justa, ipotezele trebuie sa fie relevante, credibile, neutre, inteligibile si complete.
Ipotezele concrete vor varia in functie de caracteristicile activului sau datoriei supuse evaluarii si metoda de evaluare folosita (ex: costul de inlocuire, valoarea de piata sau un model bazat pe venituri). De exemplu, atunci cand se foloseste metoda de evaluare a fluxurilor de numerar actualizate (model bazat pe venituri), vor exista ipoteze cu privire la nivelul fluxurilor de numerar, perioada de timp utilizata in analiza si rata de actualizare.
Ipotezele sunt de regula sustinute de diferite tipuri de probe de audit din surse interne si externe care ofera argumente obiective pentru ipotezele folosite. Auditorul evalueaza sursa si credibilitatea probelor de audit care sustin ipotezele conducerii, si inclusiv va lua in considerare ipotezele in lumina informatiilor istorice si va evalua daca ele se bazeaza pe planuri care sa poata fi duse la indeplinire de entitate.
Procedurile de audit care se ocupa cu ipotezele conducerii sunt realizate in contextul auditului situatiilor financiare ale institutiei. Obiectivul procedurilor de audit nu este de aceea menit sa obtina suficiente probe de audit in vederea exprimarii unei opinii asupra ipotezelor. In schimb, auditorul aplica procedurile de audit pentru a vedea daca ipotezele ofera o baza rezonabila pentru determinarea valorilor juste in contextul unui audit al situatiilor financiare luate in ansamblu.
Identificarea ipotezelor care par sa fie semnificative pentru calculul valorii juste necesita exercitarea rationamentului profesional de catre conducere.
In cazul in care conducerea se bazeaza pe informatii financiare istorice pentru formularea ipotezelor, auditorul are in vedere masura in care o astfel de decizie este justificata.
Efectuarea de estimari independente
Auditorul poate face o estimare independenta, prin utilizarea unui model elaborat de auditor.
Atunci cand efectueaza o estimare independenta folosind ipotezele conducerii, auditorul evalueaza ipotezele respective.
In loc sa foloseasca ipotezele conducerii, auditorul poate elabora ipoteze separate pentru a face o comparatie cu evaluarile la valoarea justa efectuate de conducere. In aceasta situatie, auditorul trebuie sa cunoasca ipotezele conducerii. Auditorul se foloseste de aceasta intelegere pentru a se asigura ca modelul sau ia in considerare variabilele semnificative si pentru a evalua orice posibile diferente semnificative aparute fata de estimarea conducerii. De asemenea, auditorul aplica proceduri de audit si pentru datele utilizate pentru efectuarea evaluarilor si prezentarilor de informatii.
Evenimente ulterioare
Auditorul trebuie sa ia in considerare efectul evenimentelor ulterioare asupra evaluarilor si prezentarilor de informatii privind situatiile financiare.
Tranzactiile si evenimentele care au loc dupa finele perioadei inainte de finalizarea auditului, pot genera probe corespunzatoare de audit privind evaluarile efectuate de conducere. De exemplu, lichidarea unei investitii imobiliare la scurt timp dupa finele perioadei poate genera probe de audit referitoare la evaluarea la valoarea justa.
Totusi, circumstantele care existau la finele perioadei se pot schimba in perioada de dupa inchiderea exercitiului financiar.
Informatiile despre valoarea justa de dupa finele perioadei pot reflecta evenimente care apar dupa finele perioadei si nu circumstantele existente la data bilantului.
Planificarea auditului si aplicarea procedurilor suplimentare
Auditorul trebuie sa aiba in vedere daca exista evenimente sau conditii si riscuri de activitate aferente care pot arunca o umbra de indoiala semnificativa asupra capacitatii institutiei de a-si continua activitatea.
Atunci cand efectueaza procedurile de audit, auditorul trebuie sa acorde atentie probelor de audit referitoare la evenimentele sau conditiile si riscurile de activitate aferente care ar putea genera indoieli semnificative asupra capacitatii institutiei de a-si continua activitatea. Daca sunt identificate astfel de evenimente sau conditii, auditorul trebuie sa vada daca ele afecteaza evaluarea de catre acesta a riscului de denaturare semnificativa.
Auditorul are in vedere evenimentele si conditiile legate de ipoteza continuitatii activitatii atunci cand efecteaza procedurile de evaluare a riscului, deoarece aceasta permite desfasurarea de discutii oportune cu conducerea, revizuirea planurilor conducerii si luarea deciziilor privind problemele de continuitate a activitatii identificate.
In anumite cazuri, s-ar putea ca managementul sa fi facut deja o evaluare preliminara atunci cand auditorul aplica procedurile de evaluare a riscului. Daca da, auditorul revizuieste acea evaluare pentru a stabili daca managerul a identificat evenimente sau conditii, precum si planuri de abordare a lor.
Daca totusi conducerea nu a efectuat o evaluare preliminara, auditorul discuta cu conducerea despre temeiul utilizarii vizate a principiului continuitatii activitatii si chestioneaza conducerea despre existenta evenimentelor sau conditiilor de acest gen.
Auditorul poate solicita conducerii sa inceapa efectuarea evaluarii, mai cu seama atunci cand acesta a identificat evenimente sau conditii referitoare la principiul continuitatii activitatii.
Auditorul ia in considerare efectul evenimentelor sau conditiilor identificate atunci cand face evaluarea riscurilor de denaturare semnificativa si prin urmare, existenta lor poate afecta natura, timpul si intinderea procedurilor suplimentare ale auditorului ca raspuns la riscurile evaluate.
Analizarea evaluarii efectuate de conducere
Auditorul trebuie sa analizeze evaluarea capacitatii institutiei de a-si continua activitatea, efectuata de conducere.
Auditorul trebuie sa ia in considerare aceiasi perioada cu cea utilizata de conducere pentru efectuarea evaluarii sale in baza cadrului de raportare financiara aplicabil.
Daca evaluarea capacitatii institutiei de a-si continua activitatea, efectuata de conducere, acopera mai putin de 12 luni de la data bilantului, auditorul trebuie sa ceara conducerii sa extinda perioada sa de evaluare la 12 luni de la data bilantului.
Evaluarea capacitatii institutiei de a-si continua activitatea, efectuata de catre conducere, este o componenta cheie a analizarii principiului continuitatii activitatii de catre auditor.
Pentru analizarea evaluarii conducerii, auditorul ia in considerare procesul pe care conducerea l-a urmat in vederea evaluarii sale, ipotezele pe care se bazeaza evaluarea si planurile de masuri ale conducerii. Auditorul are in vedere daca evaluarea a tinut seama de toate informatiile relevante de care auditorul era constient ca rezultat al procedurilor de audit.
Daca exista un istoric cu activitate profitabila si acces facil la resurse financiare, conducerea poate face evaluarea fara o analiza detaliata. In astfel de circumstante, concluzia auditorului despre evaluarea respectiva de regula este formulata si ea fara nevoia de a aplica proceduri detaliate.
Daca au fost identificate evenimente sau conditii care ar putea arunca o umbra de indoiala semnificativa asupra capacitatii institutiei de a-si continua activitatea, totusi, auditorul executa proceduri suplimentare de audit.
RESPONSABILITATI SI RASPUNDERI IN DERULAREA ACTIVITATII
Verifică și avizează procedura operațională.
9.2. PRIMARUL:
Aprobă procedura operațională.
9.3. SECRETAR:
Aplică procedura, sens în care desfășoară activități conform fișei postului;
10. ANEXE, ÎNREGISTRĂRI, ARHIVĂRI
Anexa 1
PLAN DE CONSULTARE A ANGAJATILOR
Scopul sedintei: Consultarea angajatilor cu privire la stabilirea obiectivelor specifice
Data ………………………………….
Ora începerii………………………………………….
Ora încheierii…………………………………………
Conducător……………………………………………
Participanti……………………………………………
Documentatia necesară…………………………….
ORA | SUBIECTUL | SALA |
Anexa 2
FISA DE SUPRAVEGHERE LA NIVEL DE COMPARTIMENT
Nr. crt. |
|
|
|
|
|
| ||||||
Intocmit…………………. Aprobat,
Data………………………..
Semnatura…………………
Anexa 3
FISA DE STABILIRE A OBIECTIVELOR
Crt. | Ipoteze/ Premise | Denumire obiectiv | Termen de realizare | Indicatori de performanţă asociaţi obiectivului | Resurse alocate | Responsabil | |
Obiective generale | Obiective specifice | ||||||
Intocmit: _______________________ Aprobat,
Semnatura:_______________________
Data: _______________
Anexa 4
FISA DE ANALIZA A MODIFICARII IPOTEZELOR/ PREMISELOR CARE AU CONDUS LA STABILIREA OBIECTIVULUI …………. / …………….
Solicitant modificare:
Date referitoare la modificare:
Modificarea resurselor (umane, informationale, financiare, materiale, de timp):
Persoanele desemnate sa analizeze modificarea:
Nr. crt |
|
|
|
| Data | ||||
Rezultatul analizei : ……………………………………………………………………………………………………………
Intocmit,………………… Aprobat,
Data……………………….
Semnatura………………
CENTRALIZATOR ANEXE
Nr. anexă | Denumire anexă | Elaborator | Aprobat | Nr. Ex. | Arhivare | Alte el. | ||
Loc | Perioada | |||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 8 | |
1. | ||||||||
2. | ||||||||
3. | ||||||||
4. | ||||||||
5. | ||||||||
6. | ||||||||
7. | ||||||||
8. | ||||||||
9. | ||||||||
10. |
REGISTRE
Nr. anexă | Denumirea anexei | Elaborator | Aprobă | Număr de exemplare | Difuzare | Arhivare | Alte elemente | |
Loc | Perioadă | |||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1. | ||||||||
2. | ||||||||
3. |
FORMULAR DE EVIDENȚĂ A MODIFICĂRILOR
Structura organizatorică | Conducător structură organizatorică Nume şi prenume | Înlocuitor de drept sau delegat | Modificare propusă | Justificare | Data | Semnătura |
FORMULAR DE ANALIZĂ A PROCEDURII
Structura organizatorică | Conducător structură organizatorică Nume şi prenume | Înlocuitor de drept sau delegat | Aviz favorabil | Aviz nefavorabil | ||||
DA | Semnătura | Data | Observaţii | Semnătura | Data | |||
LISTA DE DIFUZARE A PROCEDURII
Număr exemplar | Structură organizatorică | Nume şi prenume | Data primirii | Semnătura | Data retragerii | Data intrării în vigoare a procedurii | Semnătura |
11. CUPRINS
Numărul componentei în cadrul procedurii operaţionale | Denumirea componentei din cadrul procedurii operaţionale |
| Coperta |
1. | Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii operaţionale |
2. | Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii operaţionale |
3. | Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii operaţionale |
4. | Scopul procedurii operaţionale |
5. | Domeniul de aplicare a procedurii operaţionale |
6. | Documentele de referinţă (reglementări) aplicabile activităţii procedurale |
7. | Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi în procedura operaţională |
8. | Descrierea procedurii operaţionale |
9. | Responsabilităţi şi răspunderi în derularea activităţii |
10. | Anexe, înregistrări, arhivări |
11. | Cuprins |
1 In situatia in care postul de auditor public intern nu este ocupat, atributiile acestuia in ceea ce priveste activitatea de formulare a obiectivelor si a ipotezelor associate acestora vor fi preluate de catre structura constituita in scopul implemenatrii sistemului de control intern managerial – Grup de lucru constituit in acest sens prin dispozitie a Primarului.