Procedura operațională – PROTEJAREA AVERTIZORILOR ÎN INTERES PUBLIC (D1-S01-PO05)

Print Friendly, PDF & Email
ROMÂNIA
JUDEȚUL ARAD
COMUNA DOROBANȚI
PROCEDURĂ OPERAȚIONALĂEdiția 1, Nr. exemplare:1

PROTEJAREA AVERTIZORILOR ÎN INTERES PUBLIC

Revizia 0, Nr. exemplare:1
Pagina: 
COMPARTIMENT:Exemplar nr.1
COD COMPARTIMENT:COD D01-S01-P05 

1. LISTA RESPONSABILILOR CU ELABORAREA, VERIFICAREA ŞI APROBAREA EDIŢIEI SAU, DUPĂ CAZ, A REVIZIEI ÎN CADRUL EDIŢIEI

Nr.

crt.

Elemente privind responsabilii/ operaţiuneaNumele şi prenumeleFuncţiaDataSemnătura
 12345
1.1

Elaborat

PROIECT

SocietateJurist12.09.2018 
 Din partea AUTORITĂȚII  12.09.2018 
1.2.InformareKORODI ERIKAPrimar12.09.2018 
1.3.

VERIFICAT

Comisia

SCIM

VAIDA ANDO ANAMARIA

Președinte comisie SCIM

12.09.2018 
JUHASZ ZOLTANVicepreședinte comisie SCIM12.09.2018 
BOHM MELINDA

Secretar comisie SCIM

12.09.2018 
TORMA PIROSCA

Membru comisie SCIM

12.09.2018 
KOVACS IRINA

Membru comisie SCIM

12.09.2018 
OZE ECATERINA LOREDANA

Membru comisie SCIM

12.09.2018 
ARVAI ANNA MARIA

Membru comisie SCIM

12.09.2018 
1.4.Aprobat 

Primar

12.09.2018 

2. SITUAŢIA EDIŢIILOR ŞI A REVIZIILOR ÎN CADRUL EDIŢIILOR

 

Ediţia sau, după caz, revizia în cadrul ediţiei

Componenta revizuită

Modalitatea reviziei

Data de la care se aplică prevederile ediţiei sau reviziei ediţiei

1

2

3

4

2.1.

Ediţia I

X

X

X

2.2.

Revizia 1

   

2.3.

Revizia 2

   

3. LISTA CUPRINZÂND PERSOANELE LA CARE SE DIFUZEAZĂ EDIŢIA SAU, DUPĂ CAZ, REVIZIA DIN CADRUL EDIŢIEI

Nr. crt

Scopul difuzării

Ex.

nr.

Compartiment

Funcţia

Numele şi prenumele

Data primirii

Semnătura

0

1

2

3

4

5

6

7

3.1

Aplicare

1

   

12.09.2018

 

3.2.

Informare

1

Conducere

Primar

 

12.09.2018

 

Conducere

Viceprimar

 

12.09.2018

 

Secretar UAT

Secretar

 

12.09.2018

 

3.3.

Evidență

1

Secretar

Secretar

 

12.09.2018

 

3.4.

Arhivare

1

Secretar

Secretar

 

12.09.2018

 
 

Arhivare

1

Compartiment

de specialitate

conform

dispoziție primar

și/sau

fișa postului și/ sau anexei la fișa postului

 Secretar 

12.09.2018

 

3.5.

Alte scopuri

 

4. SCOPUL PROCEDURII OPERAŢIONALE

4.1. Stabileşte modul de realizare a activităţii, compartimentele şi persoanele implicate, Procedura are drept scop reglementarea modalitatii in care personalul Primariei Comunei Dorobanți va semnala cazurile de neregularitati intalnite in cadrul Primariei, in exercitarea functiei publice/contractuale detinute. Prezenta procedura descrie masurile intreprinse in vederea protejarii angajatilor care sesizeaza/reclama incalcari ale legii/regulamentelor interne in cadrul Primariei Comunei Dorobanți, savarsite de salariati cu functii de conducere sau de executie din cadrul Primariei.

4.2. Dă asigurări cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulării activităţii.

4.3. Asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului.

4.4. Sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe manager, în luarea deciziei.

5. DOMENIUL DE APLICARE A PROCEDURII OPERAŢIONALE

5.1. Precizarea (definirea) activităţii la care se referă procedura operaţională.

Procedura este aplicata la nivelul tuturor compartimentelor/comisiilor din cadrul Primariei Comunei Dorobanți, pentru identificarea si semnalarea neregularitatilor și modul de protejare a avertizorilor în interes public.

5.2. Delimitarea explicită a activităţii procedurale în cadrul portofoliului de activităţi desfăşurate de entitatea publică.

5.3. Listarea principalelor activităţi de care depinde şi/sau care depind de activitatea procedurală.

5.4. Listarea compartimentelor furnizoare de date şi/sau beneficiare de rezultate ale activităţii procedurale; listarea compartimentelor implicate în procesul activităţii.

6. DOCUMENTE DE REFERINŢĂ (REGLEMENTĂRI) APLICABILE ACTIVITĂŢII PROCEDURATE

6.1. Reglementări internaţionale:

6.1.1. Standarde internaţionale de management – SREN ISO 9001:2001;

6.2. Legislaţie primară:

6.2.1. Legea nr. 188/1999-statutul funcționarilor publici, cu modificările și completările ulterioare;

6.2.2. Legea nr. 53/2003-Codul muncii, cu modificările și completările ulterioare;

6.2.3. Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, cu completarile si modificarile ulterioare;

6.2.4. Legea nr. 571/2004 privind protectia personalului din autoritatile publice, institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza incalcari ale legii.

6.3. Legislaţie secundară:

6.3.1. Procedura operațională elaborarea procedurilor interne;

6.3.2. Ordinul nr. 600 din 20 aprilie 2018 pentru aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice;

6.3.3. Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

6.4. Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entităţii publice:

6.4.1. Regulamentul de Organizare şi Funcţionare;

6.4.2. Regulamentul Intern;

6.4.3. Fişele postului;

6.4.4. Procedura Circuitul documentelor;

6.4.5. Procedura Structura organizatorică;

6.4.6. Codul etic.

7. DEFINIŢII ŞI ABREVIERI ALE TERMENILOR UTILIZAŢI ÎN PROCEDURA OPERAŢIONALĂ

7.1. Definiții

Nr.

Crt.

Termenul

Definiţia şi/sau, dacă este cazul, actul care defineşte termenul

1.

Procedurã

Prezentare în scris a pasilor ce trebuie urmati, a metodelor de lucru stabilite si a regulilor de aplicat; acestea constituie etape necesare îndeplinirii atributiilor si sarcinilor, având în vedere asumarea responsabilitatilor;

PS (Procedura de sistem) = procedura care descrie o activitate sau un proces care se desfasoara la nivelul tuturor compartimentelor din cadrul instituției;

Compartiment = compartiment /serviciu /birou / department /comisie, etc.; Conducatorul compartimentului = Primar, sef birou/sef serviciu/sef compartiment, Presedinte comisie, etc.;

PO (Procedura Operationala) = procedura care descrie o activitate sau un proces care se desfasoara la nivelul unuia sau mai multor compartimente din cadrul instituției ;

PL (Procedura de lucru) = procedura care descrie o activitate sau un proces care se desfasoara la nivelul unui singur compartiment din cadrul instituției;

2.

Ediţie a unei proceduri operaţionale

Forma iniţială sau actualizată, după caz, a unei proceduri operaţionale, aprobată şi difuzată

3.

Sistem de control managerial

Ansamblu de structuri organizatorice, responsabilităţi, proceduri, procese şi resurse ce are ca scop implementarea controlului managerial

4.

Analiză

Activitate de a determina potrivirea, adecvarea şi eficacitatea subiectului în cauză, în ceea ce priveşte îndeplinirea obiectivelor stabilite

5.

Părţi interesate

Cetăţenii, furnizorii, comunitatea, proprietarii de procese, organizaţiile cu care instituţia interacţionează

6.

Competenta

Constituie capacitatea de a lua decizii, in limite definite, pentru realizarea activitatilor specifice postului

7.

Responsabilitatea

Reprezinta obligatia de a indeplini sarcinile si se inscrie in limitele ariei de competenta

8.

Raportarea

Reprezinta obligatia de a informa asupra indeplinirii sarcinilor

9.

Grupul de lucru

Grupul de lucru pentru implementarea si dezvoltarea Sistemului de Control Intern/Managerial, constituit prin dispoziție a primarului

10

Structura organizatorică

configuraţia internă a unei entităţi publice formată din persoane, subdiviziuni organizatorice şi relaţii, astfel determinate încât să asigure premisele organizatorice adecvate realizării obiectivelor managementului public.

  • Avertizarea in interes public/Semnalarea unei nereguli – inseamna sesizarea facuta cu bunacredinta cu privire la orice fapta care presupune o incalcare a legii, a deontologiei profesionale sau a principiilor bunei administrari, eficientei, eficacitatii, economicitatii si transparentei;

  • Avertizor – persoana angajata a Primariei Comunei Dorobanți care face sesizare asupra unei nereguli;

  • Comisie de disciplina – Comisia insarcinata cu atributii de cercetare disciplinara, prevazute in regulamentele de organizare si functionare a Primariei Comunei Dorobanți in baza HG nr. 1.344/2007 privind normele de organizare si functionare a comisiilor de disciplina, cu completarile si modificarile ulterioare

7.2. Abrevieri ale termenilor

Nr. Crt.

Abrevierea

Termenul abreviat

1.

P.O.

Procedura operaţională

2.

E

Elaborare

3.

V

Verificare

4.

A

Aprobare

5.

Ap.

Aplicare

6.

Ah.

Arhivare

8. DESCRIEREA PROCEDURII OPERAȚIONALE

A) avertizare în interes public este definită ca fiind sesizarea făcută cu bună-credinţă cu privire la orice faptă care presupune o încălcare a legii, a deontologiei profesionale, sau a principiilor bunei administrări, eficienţei, eficacităţii, economicităţii şi transparenţei:

a) infracţiuni de corupţie, infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie, infracţiuni în legătură directă cu infracţiunile de corupţie, infracţiunile de fals şi infracţiunile de serviciu sau în legătură cu serviciul;

b) infracţiuni împotriva intereselor financiare ale Comunităţilor Europene;

c) practici sau tratamente preferenţiale ori discriminatorii în exercitarea atribuţiilor unităţilor prevăzute;

d) încălcarea prevederilor privind incompatibilităţile şi conflictele de interese;

e) folosirea abuzivă a resurselor materiale sau umane;

f) partizanatul politic în exercitarea prerogativelor postului, cu excepţia persoanelor alese sau numite politic;

g) încălcări ale legii în privinţa accesului la informaţii şi a transparenţei decizionale;

h) încălcarea prevederilor legale privind achiziţiile publice şi finanţările nerambursabile;

i) incompetenţa sau neglijenţa în serviciu;

j) evaluări neobiective ale personalului în procesul de recrutare, selectare, promovare, retrogradare şi eliberare din funcţie;

k) încălcări ale procedurilor administrative sau stabilirea unor proceduri interne cu nerespectarea legii;

l) emiterea de acte administrative sau de altă natură care servesc interese de grup sau clientelare;

m) administrarea defectuoasă sau frauduloasă a patrimoniului public şi privat al autorităţilor publice, instituţiilor publice şi al celorlalte unităţi;

n) încălcarea altor dispoziţii legale care impun respectarea principiului bunei administrări şi cel al ocrotirii interesului public.

B) avertizorul este persoana care face o sesizare potrivit lit. a) şi care este încadrată în una dintre autorităţile şi instituţiile publice din cadrul administraţiei publice centrale, administraţiei publice locale, aparatului Parlamentului, aparatului de lucru al Administraţiei Prezidenţiale, aparatului de lucru al Guvernului, autorităţilor administrative autonome, instituţiilor publice de cultură, educaţie, sănătate şi asistenţă socială, companiilor naţionale, regiilor autonome de interes naţional şi local, precum şi societăţilor naţionale cu capital de stat, precum și o persoană numită în consilii ştiinţifice şi consultative, comisii de specialitate şi în alte organe colegiale organizate în structura ori pe lângă autorităţile sau instituţiile publice.

C) comisie de disciplină este orice organ însărcinat cu atribuţii de cercetare disciplinară, prevăzut de lege sau de regulamentele de organizare şi funcţionare a autorităţilor publice, instituţiilor publice sau a celorlalte unităţi amintite la litera b).

Sesizarea

Sesizarea privind încălcarea legii sau a normelor deontologice şi profesionale, poate fi făcută, alternativ sau cumulativ:

a) şefului ierarhic al persoanei care a încălcat prevederile legale;

b) conducătorului autorităţii publice, instituţiei publice sau al unităţii bugetare din care face parte persoana care a încălcat prevederile legale sau în care se semnalează practica ilegală, chiar dacă nu se poate identifica exact făptuitorul;

c) comisiilor de disciplină sau altor organisme similare din cadrul autorităţii publice, instituţiei publice sau al unităţii din care face parte persoana care a încălcat legea;

Faptele care pot constitui subiectul unei avertizări de integritate

Infracțiuni de corupție, infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție, infracțiuni în legătură directă cu infracțiunile de corupție,infracțiunile de fals și infracțiunile de serviciu sau în legătură cu serviciul; Infracțiuni împotriva intereselor financiare ale Comunităților Europene; Practici sau tratamente preferențiale ori discriminatorii în exercitarea atribuțiilor de serviciu,încălcarea prevederilor privind incompatibilitățile și conflictele de interese,folosirea abuzivă a resurselor materiale sau umane, partizanatul politic în exercitarea prerogativelor postului, cu excepția persoanelor alese sau numite politic încălcări ale legii în privința accesului la informații și a transparenței decizionale, încălcarea prevederilor legale privind achizițiile publice și finanțările nerambursabile, incompetența sau neglijența în serviciu,evaluări neobiective ale personalului în procesul de recrutare, selectare, promovare, retrogradare și eliberare din funcție,încălcări ale procedurilor administrative sau stabilirea unor proceduri interne cu nerespectarea legii, emiterea de acte administrative sau de altă natură, care servesc interese de grup sau clientelare, administrarea defectuoasă sau frauduloasă a patrimoniului public și privat al autorităților publice sau instituțiilor publice, încălcarea altor dispoziții legale, care impun respectarea principiului bunei administrări și cel al ocrotirii interesului public.

Intrări (documente)

Notă informativă / alte documente (sesizare, plângere, petiție, acte doveditoare etc.) care îndeplinesc condi țiile prevăzute de NLegea nr.571/2004, anume, o sesizare făcută cu bună-credinţă cu privire la orice faptă care presupune o încălcare a legii, a deontologieiprofesionale sau a principiilor bunei administrări, eficienţei, eficacităţii, economicităţii şi transparenţei.

Activităţi principale în paşi cronologici

Sesizează șeful ierarhic al persoanei care a încălcat prevederile legale sau în care se semnalează practica ilegală, angajat încadrul autorităţii publice, instituţiei publice sau al unităţii din care face parte persoana care a încălcat legea.

Sesizează conducătorul autorităţii publice, instituţiei publice sau al unităţii bugetare din care face parte persoana care a încălcat prevederile legale sau în care se semnalează practica ilegală, chiar dacă nu se poate identifica exact făptuitorul.

Sesizează, după caz, comisia de disciplină constituită în cadrul autorităţii publice, instituţiei publice sau al unităţii din care faceparte persoana care a încălcat legea, sau alte organisme similare. În faţa comisiei de disciplină sau a altor organe similare, avertizoriibeneficiază de protecţie, după cum urmează:

a) avertizorii în interes public beneficiază de prezumţia de bună-credinţă, până la proba contrară;

b) la cererea avertizorului cercetat disciplinar ca urmare a unui act de avertizare, comisiile de disciplină sau alte organismesimilare din cadrul autorităţilor publice, instituţiilor publice sau al altor unităţi au obligaţia de a invita presa şi un reprezentant al sindicatuluisau al asociaţiei profesionale. Anunţul se face prin comunicat pe pagina de Internet a autorităţii publice, instituţiei publice sau a unităţiibugetare, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înaintea şedinţei, sub sancţiunea nulităţii raportului şi a sancţiunii disciplinare aplicate;

c) în situaţia în care cel reclamat prin avertizarea în interes public este şef ierarhic, direct sau indirect, ori are atribuţii decontrol, inspecţie şi evaluare a avertizorului, comisia de disciplină sau alt organism similar va asigura protecţia avertizorului, ascunzându-i

identitatea;

d) în cazul avertizărilor în interes public, prevăzute la art. 5 lit. a) şi b) din Legea nr.571/2004 privind protecţia personaluluidin autorităţile publice, instituţiile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii, se vor aplica din oficiu prevederile art. 12

alin. (2) lit. a) din Legea nr. 682/2002 privind protecţia martorilor.

Evenimente pe parcursul activităţii procedurate

intern □ extern temporal

Activităţi alternative în cadrul activităţii procedurate

Sesizarea instan țelor de judecată sau a organelor de urmările penală de către instituţiile publice sau unităţile bugetare din care face parte persoana care a încălcat prevederile legale sau în care se semnalează practica ilegală, dacă, ca urmare a sesizării făcute de către avertizorul de integritate, aceste încălcări ale prevederilor legale sau practici ilegale atrag, conform prevederilor legale, sesizarea

instanțelor de judecată sau a organelor de urmările penală.

În litigiile de muncă sau în cele privitoare la raporturile de serviciu, instanţa poate dispune anularea sancţiunii disciplinare sau administrative aplicate unui avertizor, dacă sancţiunea a fost aplicată ca urmare a unei avertizări în interes public, făcută cu bună-credinţă.

Instanţa verifică proporţionalitatea sancţiunii aplicate avertizorului pentru o abatere disciplinară, prin compararea cu practica sancţionării sau cu alte cazuri similare din cadrul aceleiaşi autorităţi publice, instituţii publice sau unităţi bugetare, pentru a înlătura posibilitatea sancţionării ulterioare şi indirecte a actelor de avertizare în interes public, protejate prin prezenta lege.

Ieşiri (documente)

Reguli (constrângeri)

Respectarea dispozițiilor Legii nr.571/2004 privind protecţia personalului din autorităţile publice, instituţiile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii.

Factori de decizie

a) şeful ierarhic al persoanei care a încălcat prevederile legale;

b) conducătorul autorităţii publice, instituţiei publice sau al unităţii bugetare din care face parte persoana care a încălcat prevederilelegale sau în care se semnalează practica ilegală, chiar dacă nu se poate identifica exact făptuitorul;

c) comisiile de disciplină sau alte organisme similare din cadrul autorităţii publice, instituţiei publice sau al unităţii din care face parte persoana care a încălcat legea.

9. RESPONSABILITĂŢI ŞI RĂSPUNDERI ÎN DERULAREA ACTIVITĂŢII

9.1. Comisia SCIM:

  • Aprobă, în cadrul ședințelor, procedura operațională.

  • Monitorizează aplicarea procedurii

9.2. Primar:

  • În baza hotărârii Comisiei SCIM emite dispoziția de aprobare a procedurii operaționale;

  • analizeaza toate sesizarile care ii sunt adresate;

  • decide actiuni menite sa elimine atat neregulile aparute cat si cauzele care au dus la aparitia acestora;

  • cand se impune, sesizarea este directionata catre o comisie de cercetare pentru investigarea neregulilor semnalate;

  • incurajeaza orice persoana care doreste sa semnaleze si sa discute, despre o practica cu care s-a confruntat sau se confrunta in cadrul Primariei, practica pe care acesta o interpreteaza ca fiind o abatere grava sau un caz de neglijenta grava din partea unuia sau mai multor angajati, indiferent de functia pe care acesta sau acestia o detin in cadrul Primariei Comunei Dorobanți;

  • analizeaza rezolvarea tuturor sesizarilor primite de subordonati.

9.3. Sefii compartimentelor

    • analizeaza toate sesizarile care le sunt adresate;

    • decid actiuni menite sa elimine atat neregulile aparut, cat si cauzele care au dus la aparitia acestora;

    • incurajeaza orice persoana din subordine care doreste sa semnaleze o neregula;

    • raporteaza Primarului Comunei Dorobanți sesizarile primite;

    • inregistreaza formularul de sesizare a neregulilor, completeaza si pastreaza toate celelalte documente intocmite cu ocazia investigarii si solutionarii sesizarii primite.

9.4. Comisia de disciplină:

  • analizeaza toate sesizarile care ii sunt adresate;

  • participa, alaturi de alte persoane desemnate, la identificare cauzelor care au dus la aparitia neregularitatilor;

  • incurajeaza orice persoana care doreste sa semnaleze si sa discute despre o practica cu care s-a confruntat sau se confrunta in cadrul Primariei, practica pe care acesta o interpreteaza ca fiind o abatere grava sau un caz de neglijenta grava din partea unuia sau mai multor angajati, indiferent de functia pe care acesta sau acestia o detin in cadrul Primariei Comunei Dorobanți;

  • raporteaza Primarului Comunei Dorobanți toate sesizarile primite;

  • inregistreaza formularul de sesizare a neregulilor, completeaza si pastreaza toate celelalte documente intocmite cu ocazia investigarii si solutionarii sesizarii primite.

10. ANEXE, ÎNREGISTRĂRI, ARHIVĂRI

CENTRALIZATOR ANEXE

Nr. anexă

Denumire anexă

Elaborator

Aprobat

Nr. Ex.

Dif.

Arhivare

Alte el.

Loc

Perioada

0

1

2

3

4

5

6

7

8

1.

        

2.

        

3.

        

4.

        

5.

        

6.

        

7.

        

8.

        

9.

        

10.

        

REGISTRE

Nr. anexă

Denumirea anexei

Elaborator

Aprobă

Număr de exemplare

Difuzare

Arhivare

Alte elemente

Loc

Perioadă

0

1

2

3

4

5

6

7

8

1.

        

2.

        

3.

        

FORMULAR DE EVIDENȚĂ A MODIFICĂRILOR

Structura

organizatorică

Conducător structură

organizatorică

Nume şi prenume

Înlocuitor de drept sau delegat

Modificare propusă

Justificare

Data

Semnătura

       
       
       
       
       

FORMULAR DE ANALIZĂ A PROCEDURII

Structura

organizatorică

Conducător structură

organizatorică

Nume şi prenume

Înlocuitor de drept sau delegat

Aviz favorabil

Aviz nefavorabil

DA

Semnătura

Data

Observaţii

Semnătura

Data

         
         
         
         
         
         
         
         

LISTA DE DIFUZARE A PROCEDURII

Număr exemplar

Structură organizatorică

Nume şi prenume

Data primirii

Semnătura

Data retragerii

Data intrării în vigoare a procedurii

Semnătura

        
        
        
        
        
        
        
        

11. CUPRINS

Numarul componentei in cadrul procedurii operationale

Denumirea componentei din cadrul procedurii operationale

 

Coperta

1.

Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea si aprobarea editiei sau, dupa caz, a reviziei in cadrul editiei procedurii operationale

2.

Situatia editiilor si a reviziilor in cadrul editiilor procedurii operationale

3.

Lista cuprinzand persoanele la care se difuzeaza editia sau, dupa caz, revizia din cadrul editiei procedurii operationale

4.

Scopul procedurii operationale

5.

Domeniul de aplicare a procedurii operationale

6.

Documentele de referinta (reglementari) aplicabile activitatii procedurate

7.

Definitii si abrevieri ale termenilor utilizati in procedura operationala

8.

Descrierea procedurii operationale

9.

Atributii si responsabilitati in derularea activitatii

10.

Anexe, inregistrari, arhivari

11.

Cuprins