Fișa standardului – Standardul 5 – Obiectivele (D2-S05-FC05)

Print Friendly, PDF & Email

ORDINUL  Secretariatului General al Guvernului

nr.600 din 20 aprilie 2018 pentru aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice



Domeniul II.

Performanța și managementul riscului

Fișă standard 5:

Obiective


5.1. Descrierea standardului

  • Conducerea entităţii publice defineşte obiectivele generale, legate de scopurile entităţii, de fiabilitatea informaţiilor, conformitatea cu legile, regulamentele şi politicile interne, precum şi obiectivele specifice şi le comunică, după caz, tuturor salariaţilor şi terţilor interesaţi.

  • Obiectivele entităţii publice trebuie formulate clar, de o manieră care să permită monitorizarea îndeplinirii lor şi să fie actualizate ori de câte ori este necesar.

5.2. Cerinţe generale  

  5.2.1. Conducerea entităţii publice stabileşte obiectivele generale astfel încât acestea să fie corelate cu misiunea şi scopurile entităţii publice şi cu respectarea principiilor de economicitate, eficienţă şi eficacitate.

  5.2.2. Conducerea entităţii publice transpune obiectivele generale în obiective specifice şi în rezultate aşteptate pentru fiecare activitate şi le comunică salariaţilor.

  5.2.3. Obiectivele specifice trebuie astfel definite încât să răspundă pachetului de cerinţe „SMART“ (specifice, măsurabile, adecvate, realiste, cu termen de realizare).

  5.2.4. Stabilirea obiectivelor este în competenţa conducerii entităţii publice, iar responsabilitatea realizării acestora este atât a conducerii, cât şi a salariaţilor.

  5.2.5. Stabilirea obiectivelor are la bază formularea de ipoteze/premise, corelată cu prevederile actului normativ de organizare şi funcţionare a entităţii publice. Obiectivelor specifice şi activităţilor li se ataşează indicatori de performanţă şi se comunică salariaţilor de către fiecare conducător.

  5.2.6. Conducerea entităţii publice actualizează/reevaluează obiectivele ori de câte ori constată modificarea ipotezelor/ premiselor care au stat la baza fixării acestora sau pentru a ţine cont de schimbările semnificative în activitate, bugetul alocat şi priorităţi.

5.3. Referinţe principale:

  • Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare;

  • Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare;

  • Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată cu modificările şi completările ulterioare;

  • legile bugetare anuale;

  • Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2014 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 174/2015 cu modificările ulterioare;

  • Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare;

  • Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

  • Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.159/2004 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind conţinutul, forma de prezentare şi structura programelor elaborate de ordonatorii principali de credite în scopul finanţării unor acţiuni sau unui ansamblu de acţiuni;

  • actul normativ de organizare şi funcţionare a entităţii publice.

5.4. Intrebarile din chestionarul de autoevaluare

  • Sunt stabilite obiectivele specifice la nivelul compartimentului?

  • Obiectivele sunt astfel stabilite încât să răspundă pachetului de cerinţe SMART? (specifice; măsurabile; acceptate; realiste; cu termen de realizare)

  • Sunt reevaluate/actualizate obiectivele specifice atunci când se constată modificări ale ipotezelor/premiselor care au stat la baza fixării acestora?

5.5. Activitati necesare implementarii standardului

5.5.1. Se vor completa raspunsurile la intrebarile din „Ghidul de intocmire a strategiei compartimentului”, in acest mod obtinandu-se obiectivele S.M.A.R.T. si specifice la nivelul compartimentului. Dupa completarea ghidului se va schimba titlul acestuia in „Planul de management al compartimentului X in perioada…………….” Ghidul de intocmire a strategiei compartimentului este atasat standardului.

5.5.2. În etapa elaborării obiectivelor S.M.A.R.T. din cadrul strategiei compartimentului ( prezentata la standardul nr.5-Obiective) vor fi elaborate ipoteze alternative in vederea indeplinirii obiectivului. In realizarea acestei activitati puteti folosi materialul ajutator „Ipoteze, reevaluari – material ajutator”.

5.5.3. „Lista ipotezelor asociate obiectivelor S.M.A.R.T.”. Acest document va fi atatasat atat in „Dosarul organizarii SCIM pe anul X” cat si in „Planul de management al compartimentului” pe urmatorul an de activitate.

Dosarul organizarii SCIM” va contine toate documentele intocmite in baza celor 16 standarde, mai precis in baza „Programului de dezvoltare SCIM pe anul X „ cat si modelele institutionale de implementare a SCIM: Comisia de implementare a SCIM (componenta comisiei, obiective si atributii, Regulamentul de functionare al comisiei SCIM ) cat si Strategia de control intern.

5.6. Documente de atestare a implementării standardului

Domeniul II. Performanta si managementul riscului

5

Standardul 5 – Obiective

Proceduri:

  • Procedura – Modalitatea de stabilire a obiectivelor

  • Procedura – Ipoteze. Reevaluari

Documente:

  • Fișă Standard 5 – Obiective;

  • Registrul de codificare al procedurilor Standard 5 – Obiective

  • Planul de management al compartimentului

  • Obiective generale;

  • Obiective specifice;

  • Fisa de stabilire a ipotezelor;

  • Fisa de analiza a modificarii ipotezelor;

  • Plan de consultare a angajatilor;

  • AJUTOR – Ghid intocmire plan de management

Documente comisie:

  • Proces-verbal comisie SCIM Standard 5: OBIECTIVE

  • Hotărârea vizare Standard 5: OBIECTIVE

  • Hotarare avizare sesiuni de informare Standard 5: OBIECTIVE

  • Dispoziție aprobare documente Standard 5: OBIECTIVE

5.7. Termen: permanent

5.8. Responsabil:

– conducatorul institutiei, conducatorul compartimentului.