ROMÂNIA JUDEȚUL ARAD COMUNA DOROBANȚI | PROCEDURĂ OPERAȚIONALĂ | Ediția 1, Nr. exemplare:1 |
ASIGURAREA TRANSPARENȚEI DECIZIONALE | Revizia 0, Nr. exemplare:1 | |
Pagina: | ||
COMPARTIMENT: | Exemplar nr.1 | |
COD COMPARTIMENT: | COD D4-S12-PO39 |
1. LISTA RESPONSABILILOR CU ELABORAREA, VERIFICAREA ŞI APROBAREA EDIŢIEI SAU, DUPĂ CAZ, A REVIZIEI ÎN CADRUL EDIŢIEI
Nr. crt. | Elemente privind responsabilii/ operaţiunea | Numele şi prenumele | Funcţia | Data | Semnătura |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1.1 | Elaborat PROIECT | Societate | Jurist | 12.09.2018 | |
Din partea AUTORITĂȚII | 12.09.2018 | ||||
1.2. | Informare | KORODI ERIKA | Primar | 12.09.2018 | |
1.3. | VERIFICAT Comisia SCIM | VAIDA ANDO ANAMARIA | Președinte comisie SCIM | 12.09.2018 | |
JUHASZ ZOLTAN | Vicepreședinte comisie SCIM | 12.09.2018 | |||
BOHM MELINDA | Secretar comisie SCIM | 12.09.2018 | |||
TORMA PIROSCA | Membru comisie SCIM | 12.09.2018 | |||
KOVACS IRINA | Membru comisie SCIM | 12.09.2018 | |||
OZE ECATERINA LOREDANA | Membru comisie SCIM | 12.09.2018 | |||
ARVAI ANNA MARIA | Membru comisie SCIM | 12.09.2018 | |||
1.4. | Aprobat | Primar | 12.09.2018 |
2. SITUAŢIA EDIŢIILOR ŞI A REVIZIILOR ÎN CADRUL EDIŢIILOR
Ediţia sau, după caz, revizia în cadrul ediţiei | Componenta revizuită | Modalitatea reviziei | Data de la care se aplică prevederile ediţiei sau reviziei ediţiei | |
1 | 2 | 3 | 4 | |
2.1. | Ediţia I | X | X | X |
2.2. | Revizia 1 | |||
2.3. | Revizia 2 |
3. LISTA CUPRINZÂND PERSOANELE LA CARE SE DIFUZEAZĂ EDIŢIA SAU, DUPĂ CAZ, REVIZIA DIN CADRUL EDIŢIEI
Nr. crt | Scopul difuzării | Ex. nr. | Compartiment | Funcţia | Numele şi prenumele | Data primirii | Semnătura |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
3.1 | Aplicare | 1 | 12.09.2018 | ||||
3.2. | Informare | 1 | Conducere | Primar | 12.09.2018 | ||
Conducere | Viceprimar | 12.09.2018 | |||||
Secretar UAT | Secretar | 12.09.2018 | |||||
3.3. | Evidență | 1 | Secretar | Secretar | 12.09.2018 | ||
3.4. | Arhivare | 1 | Secretar | Secretar | 12.09.2018 | ||
Arhivare | 1 | Compartiment de specialitate conform dispoziție primar și/sau fișa postului și/ sau anexei la fișa postului | Secretar | 12.09.2018 | |||
3.5. | Alte scopuri | – | – | – | – | – |
4. SCOPUL PROCEDURII OPERAŢIONALE
4.1. Stabileşte modul de realizare a activităţii, compartimentele şi persoanele implicate.Procedura stabilește modul în care se asigură aducerea la cunoștință publică a hotărârilor și dispozițiilor cu caracter normativ, în condițiile legii, privind transparența decizională.
4.2. Dă asigurări cu privire la existenţa documentaţiei adecvate derulării activităţii.
4.3. Asigură continuitatea activităţii, inclusiv în condiţii de fluctuaţie a personalului.
4.4. Sprijină auditul şi/sau alte organisme abilitate în acţiuni de auditare şi/sau control, iar pe manager, în luarea deciziei.
5. DOMENIUL DE APLICARE A PROCEDURII OPERAŢIONALE
5.1. Precizarea (definirea) activităţii la care se referă procedura operaţională.
Prezenta procedura stabilește regulile aplicabile pentru asigurarea transparenței decizionale a actelor și deciziilor administrative cu caracter normativ și modalitățile de participare a cetățenilor și asociațiilor legal constituite la procesul de elaborare a acestor acte și la procesul de luare a deciziilor.
5.2. Delimitarea explicită a activităţii procedurale în cadrul portofoliului de activităţi desfăşurate de entitatea publică .
5.3. Listarea principalelor activităţi de care depinde şi/sau care depind de activitatea procedurală.
5.4. Listarea compartimentelor furnizoare de date şi/sau beneficiare de rezultate ale activităţii procedurale; listarea compartimentelor implicate în procesul activităţii.
6. DOCUMENTE DE REFERINŢĂ (REGLEMENTĂRI) APLICABILE ACTIVITĂŢII PROCEDURATE
6.1. Reglementări internaționale
6.1.1. Standardele internaționale de management.
6.2. Legislație primară
6.2.1. Constituţia României, articolul 31: „Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngradit… Autorităţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal.”
6.2.2. Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public : ” Accesul liber şi neîngradit al persoanei la orice informaţie de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relaţiilor dintre persoane şi autorităţi publice, în conformitate cu Constituţia României şi cu documentele internaţionale ratificate ale Parlamentului României.”
6.5.3. Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare;
6.5.4. Legea nr. 215 (r1) din 2001 privind Administratia publică locală, republicata. Actualizată.
6.5.5. Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, articolul 19 : „Orice persoană are dreptul la libertatea opiniei şi a expresiei, acest drept include libertatea de a susţine opinii fără nicio interferenţă şi de a cauta, primi şi răspândi informaţii şi idei prin orice mijloc, indiferent de frontiere.”
6.3. Legislaţie secundară
6.3.1. Procedura operațională elaborarea procedurilor interne.6.3.2. Ordinul nr. 600 din 20 aprilie 2018 pentru aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice.6.3.3. Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
6.4. Alte documente, inclusiv reglementări interne ale entităţii publice
6.4.1. Regulamentul de Organizare şi Funcţionare;
6.4.2. Regulamentul Intern;
6.4.3. Fişele postului;
6.4.4. Procedura Circuitul documentelor;
6.4.5. Procedura Structura organizatorică;
6.4.6. Codul etic.
7. DEFINIŢII ŞI ABREVIERI ALE TERMENILOR UTILIZAŢI ÎN PROCEDURA OPERAŢIONALĂ
7.1. Definiţii ale termenilor
Nr. Crt. | Termenul | Definiţia şi/sau, dacă este cazul, actul care defineşte termenul |
Procedurã | Prezentare în scris a pasilor ce trebuie urmati, a metodelor de lucru stabilite si a regulilor de aplicat; acestea constituie etape necesare îndeplinirii atributiilor si sarcinilor, având în vedere asumarea responsabilitatilor; PS (Procedura de sistem) = procedura care descrie o activitate sau un proces care se desfasoara la nivelul tuturor compartimentelor din cadrul Primăriei Comunei Dorobanți; Compartiment = compartiment /serviciu /birou / department /comisie, etc.; Conducatorul compartimentului = Primar, sef birou/sef serviciu/sef compartiment, Presedinte comisie, etc.; PO (Procedura Operationala) = procedura care descrie o activitate sau un proces care se desfasoara la nivelul unuia sau mai multor compartimente din cadrul Primăriei Comunei Dorobanți; PL (Procedura de lucru) = procedura care descrie o activitate sau un proces care se desfasoara la nivelul unui singur compartiment din cadrul Primăriei Comunei Dorobanți. | |
2. | Ediţie a unei proceduri operaţionale | Forma iniţială sau actualizată, după caz, a unei proceduri operaţionale, aprobată şi difuzată |
3. | Sistem de control managerial | Ansamblu de structuri organizatorice, responsabilităţi, proceduri, procese şi resurse ce are ca scop implementarea controlului managerial |
4. | Analiză | Activitate de a determina potrivirea, adecvarea şi eficacitatea subiectului în cauză, în ceea ce priveşte îndeplinirea obiectivelor stabilite |
5. | Părţi interesate | Cetăţenii, furnizorii, comunitatea, proprietarii de procese, organizaţiile cu care instituţia interacţionează |
6. | Competenta | Constituie capacitatea de a lua decizii, in limite definite, pentru realizarea activitatilor specifice postului |
7. | Responsabilitatea | Reprezinta obligatia de a indeplini sarcinile si se inscrie in limitele ariei de competenta |
8. | Raportarea | Reprezinta obligatia de a informa asupra indeplinirii sarcinilor |
9. | Grupul de lucru | Grupul de lucru pentru implementarea si dezvoltarea Sistemului de Control Intern/Managerial, constituit prin dispoziție a primarului Comunei Dorobanți |
10 | Structura organizatorică | configuraţia internă a unei entităţi publice formată din persoane, subdiviziuni organizatorice şi relaţii, astfel determinate încât să asigure premisele organizatorice adecvate realizării obiectivelor managementului public. |
8. DESCRIEREA PROCEDURII OPERAȚIONALE
8.1. Generalităţi
Procedura stabilește regulile procedurabile minimale aplicabile pentru asigurarea transparenței decizionale în cadrul autorităților publice central și locale, alese sau numite, precum și al altor instituții publice care utilizează resurse financiare publice, în raporturile stabilite între ele cu cetățenii și asociațiile legal constituite ale acestora.
Procedura se aplică de către Secretar în cadrul Primăriei Comunei Dorobanți.
Transparența decizională în administrația publică are drept scop (conform Legii 52/2003)
-să sporească gradul de responsabilitate administrației publice față de cetățean, ca beneficiar al deciziei administrative
-să stimuleze participarea activă a cetățenilor în procesul de luare a deciziilor administrative și în procesul de elaborare a actelor normative.
-să sporească gradul de transparență la nivelul întregii administrației publice.
8.2. Resurse necesare
8.2.1. Resurse materiale
Linie telefonică
Aparat fax
Copiator
Imprimantă
Rechizite specifice
Mobilier pentru personalul comisiei și pentru solicitanți
Mobilier pentru stocarea dosarelor
PC cu acces la internet
8.2.2. Resurse umane
Secretarul
Primarul
Ședi compartimente
Personalul compartimentelor implicate în desfășurarea activității procedurate
Comisia de monitorizare, coordonare și îndrumare metodologică a dezvoltării sistemului
Alte părți interesate
8.2.3. Resurse financiare
Conform bugetului Primăriei Comunei Dorobanți pentru anul în curs.
8.3. Modul de lucru
8.3.1. Procesul de elaborare a actelor normative și la procesul de luare a decizțiilor
În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea administrației publice are obligația să publice un anunț referitor a această acțiune în site-ul propriu, să-l afișeze la sediul propriu, într-un spațiu accesibil publicului, și să-l transmit către mass-media central sau locală, după caz. Autoritatea administrației publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informații.
Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoștință publicului, cu cel puțin 30 zile înainte de supunerea spre analiză, avizare și aprobare de către autoritățile publice. Anunțul va cuprinde o notă de fundamentare, o expunere de motive sau, după caz, un referent, precum și termenul limită, locul și modalitatea în care cei interesați poți trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normative cu relevanță asupra mediului de afaceri se transmite de către inițiator asociațiilor de afaceri și altor asociații legal constituite, pe domenii specific de activitate.
La publicarea anunțului autoritatea administrației publice va stabili o perioadă de cel puțin 10 zile pentru a primi în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.
Conducătorul autorității publice va desemna o persoană din cadrul instituției, responsabilă pentru relația cu societatea civilă, care să primească propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectul de act normativ propus.
Proiectul de act normativ se transmite spre analiză și avizare autorităților publice interesate numai după definitivare, pe baza observațiilor și propunerilor formulate mai sus.
Autoritatea publică în cauză este obligată să decidă organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociație legal constituită sau de către o altă autoritate public.
În toate cazurile în care se organizează dezbateri publice, acestea trebuie să fie organizate. Autoritatea publică în cauză trebuie să analizeze toate recomandările referitoare la proiectul de act normativ în discuție.
În cazul reglementării unei situații care, din cauza circumstanțelor sale excepționale, impune adoptarea de soluții imediate,în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun adoptării în procedura de urgență prevăzută de reglementările în vigoare.
8.3.2. Dispoziții privind participarea la procesul de luare a deciziilor
Participarea persoanelor interesate la lucrările ședințelor publice se va face în următoarele condiții:
-anunțul privind ședința publică se afișează la sediul autorității publice, inserat în site-ul propriu și se transmite către mass-media, cu cel puțin 3 zile înainte de desfășurare.
-acest anunț trebuie adus la cunoștință cetățenilor și a asociațiilor legal constituite care au prezentat sugestii și propuneri în scris, cu valoare de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmează să fie abordat în ședința publică.
-anunțul va conține data, ora și locul de desfășurare a ședinței publice, precum și ordinea de zi
Difuzarea anunțului și invitarea specială a unor persoane la ședința publică sunt în sarcina responsabilului desemnat pentru relația cu societatea civilă.
Participarea persoanelor interesate la ședințele publice se va face în limita locurilor disponibile în sala de ședințe, în ordinea de precădere dată de interesul asociațiilor legal constituite în raport cu subiectul ședinței publice, stabilită de epersoana care prezidează ședința publică.
Ordinea de precădere nu poate limita accesul massmedia la ședințele publice.
Persoana care prezidează ședința publică oferă invitaților și persoanelor care participă din proprie inițiativă posibilitatea de a se exprimacu privire la problemele aflate pe ordinea de zi.
Adoptarea deciziilor administrative ține de competența exclusivă a autorităților publice
Punctele de vedere exprimate în cadrul ședințelor publice au valoarea de recomandare.
Minuta ședinței publice, incluzând li votul fiecărui membru, cu excepția cazurilor în care s-a hotărât vot secret, va fi afișată la sediul autorității publice în cauză și publicată în site-ul propriu.
Autoritățile publice: autoritățile administrației publice locale:consiliile județene, consiliile locale, instituțiile și serviciile publice de interes local sau județean sunt obligate să elaboreze și să arhiveze minutele ședințelor publice.
-Atunci când se consideră necesar, ședințele publice pot fi înregistrate.
-Înregistrările ședințelor publice, vor fi făcute publice, la cerere, în condițiile Legii nr.544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.
-Autoritățile administrației publice sunt obligate să justifice în scris nepreluarea recomandărilor formulate și înaintate în scris de cetățeni și asociațiile legal constituite ale acestora.
Autoritățile publice prevăzute mai sus sunt obligate să întocmească și să facă public un raport anual privind transparența decizională, care va cuprinde cel putin următoarele elemente:
Numărul total al recomandărilor primite;
Numărul total al recomandărilor incluse în proiectele de acte normative și în conținutul deciziilor luate;
Numărul participanților la ședințele publice;
Numărul dezbaterilor publice organizate pe marginea proiectelor de acte normative;
Situația cazurilor în care autoritatea publică a fost actionată în justitie pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi;
Evaluarea proprie a parteneriatului cu cetățenii și asociațiile legal constituite ale acestora;
Numărul ședințelor care au fost publice și motivația restrictionării accesului
Raportul annual privind transparența decizională va fi făcut public în site-ul propriu, prin afișele la sediul propriu într-un spațiu accesibil publicului sau prin prezentare în ședință publică.
Notă! Raportul privind transparența decizională se prezintă în cadrul Sedintei de Consiliului Local al Primăriei Comunei Dorobanți.
Transparența Organizării sedințelor Consiliului Local al Primăriei Comunei Dorobanți
Consiliul local se întruneşte în şedinţe ordinare, lunar, la convocarea primarului.
Consiliul local se poate întruni şi în şedinţe extraordinare, la cererea primarului sau a cel puţin unei treimi din numărul membrilor consiliului.
Convocarea consiliului local se face în scris, prin intermediul secretarului unităţii administrativ-teritoriale, cu cel puţin 5 zile înainte şedinţelor ordinare sau cu cel puţin 3 zile înainte de şedinţele extraordinare. Odată cu notificarea convocării, sunt puse la dispoziţie consilierilor locali materialele înscrise pe ordinea de zi.
În caz de forţă majoră şi de maximă urgenţă pentru rezolvarea intereselor locuitorilor comunei, oraşului sau municipiului sau în alte situaţii stabilite de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local, convocarea consiliului local se poate face de îndată.
În invitaţia la şedinţă se vor preciza data, ora, locul desfăşurării şi ordinea de zi a acesteia.
Ordinea de zi a şedinţei consiliului local se aduce la cunoştinţă locuitorilor comunei sau ai oraşului prin mass-media sau prin orice alt mijloc de publicitate.
În comunele sau oraşele în care cetăţenii aparţinând unei minorităţi naţionale au o pondere de peste 20% din numărul locuitorilor ordinea de zi se aduce la cunoştinţă publică şi în limba maternă a cetăţenilor aparţinând minorităţii respective.
8.3.3. Sancțiuni
Orice persoană care se consideră vătămată în drepturile sale, prevăzute de prezenta lege, poate face plangere în conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/ 2004,cu modificările și completările ulterioare. Plângerea și recursul se judecă în procedură de urgență și sunt scutite de taxă de timbru.
Constituie abatere disciplinarã şi se sancţioneazã, potrivit prevederilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau, dupã caz, potrivit legislaţiei muncii, fapta funcţionarului care, din motive contrare legii, nu permite accesul persoanelor la şedinţele publice sau împiedicã implicarea persoanelor interesate în procesul de elaborare a actelor normative de interes public, în condiţiile prezentei legi.
Persoanele care asistă la ședințele publice, invitate sau din proprie inițiativă, trebuie să respecte regulamentul de organizare și funcționare a autorității publice. În cazul în care președintele de ședință constată că o persoană a încălcat regulamentul, va dispune avertizarea și,în ultimă instanță, evacuarea acesteia.
9. RESPONSABILITĂŢI ŞI RĂSPUNDERI ÎN DERULAREA ACTIVITĂŢII
9.1. Comisia SCIM:
Aprobă, în cadrul ședințelor, procedura operațională.
Monitorizează aplicarea procedurii.
9.2. Primar:
În baza hotărârii Comisiei SCIM emite dispoziția de aprobare a procedurii operaționale.
9.3. Compartiment:
Aplică procedura sens în care desfășoară activități conform fișei postului, cu ajutorul compartimentelor din subordine.
Anexe, înregistrări, arhivări
ANEXA 1 – CERERE – TIP
ANEXA 2 a) – RECLAMAŢIE ADMINISTRATIVĂ (1)
ANEXA 2 b) – RECLAMAŢIE ADMINISTRATIVĂ (2)
ANEXA 3 – RĂSPUNS LA CERERE
ANEXA 4 – RĂSPUNS LA RECLAMAŢIE
ANEXA 5 – REGISTRU pentru înregistrarea cererilor şi raspunsurilor privind accesul la informaţiile de interes public
ANEXA 6 – CADRU ORIENTATIV pentru elaborarea raportului anual de activitate al autorităţii sau instituţiei publice
ANEXA 7 – RAPORT Raport de evaluare a implementării legii nr. 52/2003 în anul …..
Formulare/Registre
ANEXA 1
CERERE – TIP
– model –
Denumirea instituţiei publice autorităţii sau ……………………..
Sediul/Adresa ………………………………………………….
Data …………………………………………………………
Stimate domnule/Stimata doamna ………………………………….,
Prin prezenta 544/2001 privind formulez o cerere conform Legii nr. liberul acces la informaţiile de interes public. Doresc sa primesc o copie de pe următoarele documente (petentul este rugat sa enumere cat mai concret documentele sau informaţiile solicitate): …………………………………………..
Doresc ca solicitate sa imi fie informaţiile furnizate, în format electronic, la următoarea adresa de e-mail (optional): ……………………………….
Sunt dispus sa de copiere a plătesc taxele aferente serviciilor documentelor solicitate (dacă se solicita copii în format scris).
Va multumesc pentru solicitudine,
…………………..
(semnătura petentului)
Numele şiului prenumele petent ……………………………
Adresa …………………………………………………
Profesia (optional) ……………………………………..
Telefon (optional) ………………………………………
Fax …………………………………………. (optional)
2a) ANEXA
RECLAMAŢIE ADMINISTRATIVĂ (1)
– model –
Denumirea instituţiei publice autorităţii sau ……………………….
Sediul/Adresa ……………………………………………………
Data ……………………………………………………………
Stimate domnule/Stimata doamna ……………………………………,
administrativă, conform Legii Prin prezenta formulez o reclamaţie 544/2001 privind liberul acces la nr. informaţiile de interes public, întrucât la cererea nr. …….. din data de ………. am primit un răspuns negativ, la data de ……, într-o scrisoare semnată de ……/(completaţi numele respectivului funcţionar)…..
Documentele solicitate erau de interes public următoarele: …………….
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………
Documentele încadrează în solicitate se categoria informaţiilor de interes public, din următoarele considerente: …………………………………..
…………………………………………………………………
Prin prezenta solicit revenirea asupra deciziei de informaţiile de interes public solicitate în scris/în format electronic, considerând ca dreptul meu la informaţie, conform legii, a fost lezat.
Va multumesc pentru solicitudine,
……………………
(semnătura petentului)
Numele şi adresa petentului ……………………….
Adresa ………………………………………….
Telefon …………………………………………
Fax …………………………………………….
2b) ANEXA
RECLAMAŢIE ADMINISTRATIVĂ (2)
– model –
Denumirea instituţiei publice autorităţii sau ………………………..
Sediul/Adresa …………………………………………………….
Data …………………………………………………………….
Stimate domnule/Stimata doamna ………………….,
Prin reclamaţie prezenta formulez o administrativă, conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, întrucât la cererea nr. ……. din data de …………. nu am primit informaţiile solicitate în termenul legal, stabilit de lege. Documentele de interes public solicitate erau următoarele: …………………………………………………………………….
Documentele încadrează în solicitate se categoria informaţiilor de interes public, din următoarele considerente: …………………………………..
Prin prezenta a nu primi solicit revenirea asupra deciziei de informaţiile de interes public solicitate în scris/în format electronic, considerând ca dreptul meu la informaţie, conform legii, a fost lezat.
Va multumesc pentru solicitudine,
……………………..
(semnătura petentului)
Numele şi ………………………. adresa petentului
Adresa ………………………………………….
Telefon …………………………………………
Fax …………………………………………….
ANEXA 3
RĂSPUNS LA CERERE
– model –
De la:
──────
Denumirea instituţiei publice autorităţii sau ………………………
Sediul/Adresa …………………………………………………..
Persoana de contact ……………………………………………..
Data …………………
Către:
───────
Numele şi prenumele petentului ……………………………………
Adresa …………………………………………………………
Stimate ………………………………….., domnule/Stimata doamna
In urma nr. ……. din cererii dumneavoastră data de …….., prin care, conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, solicitati o copie de pe următoarele documente: …………………..
(1) va prezenta trimitem, în anexa la scrisoare, informaţiile solicitate;
(2) va informaţiile solicitate nu informăm ca au putut fi identificate şi expediate în termenul iniţial de 10 zile, urmând sa va parvina în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii dumneavoastră;
(3) va rezolvarea cererii informăm ca pentru dumneavoastră trebuie sa va adresati la …………………………………………………………,
întrucât deţine instituţia noastră nu informaţiile solicitate;
(4) va informaţiile solicitate nu informăm ca se încadrează în categoria informaţiilor de interes public, fiind exceptate de la accesul liber al cetăţenilor;
(5) va informaţiile solicitate nu informăm ca exista în baza de date a instituţiei noastre.
Informaţiile fost furnizate solicitate v-au în format electronic, la următoarea adresa de e-mail (optional): ………………………………..
Taxele documentelor solicitate sunt aferente serviciilor de copiere a următoarele (când este cazul): ………………………………………..
Al dumneavoastră,
…………………….. (semnătura funcţionarului)
ANEXA 4
RĂSPUNS LA RECLAMAŢIE
– model –
De la:
──────
Denumirea instituţiei publice autorităţii sau ………………………..
Sediul/Adresa …………………………………………………….
Persoana de contact ……………………………………………….
Data ………………………
Către:
───────
Numele şi ………………………………… prenumele petentului
Adresa ………………………………………………………
Stimate domnule/Stimata doamna ………………………………..,
In urma dumneavoastră nr. ….. reclamaţiei din data de ……….., conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, după răspunsul negativ primit/întârzierea răspunsului la cererea nr. ……. din data de ………, prin care, conform legii sus-menţionate, solicitati documentele de mai jos: …………………………………………………………….
va informăm primi (la ca decizia de a nu termen) documentele solicitate:
(1) se prevederile legii, fiind încadrează în vorba despre informaţii exceptate de la accesul liber al cetăţenilor;
(2) nu se eroare a unui încadrează în prevederile legii, fiind o funcţionar. Va asiguram, cu scuzele noastre, ca informaţiile de interes public solicitate va vor fi transmise în termenul legal de 15 zile. Funcţionarul vinovat pentru decizia eronată în ceea ce va priveşte a fost sancţionat cu ……………………. .
Al dumneavoastră,
…………………………
(semnătura conducătorului autorităţii
sau instituţiei publice)
ANEXA 5
REGISTRU
pentru înregistrarea cererilor şi raspunsurilor privind accesul
la informaţiile de interes public
– model –
┌──────────┬─────────────────┬─────────────────────────┬─────────────┬─────────┐
│ Nr. şi │ Numele │││ Nr. şi │
│ data │ şi prenumele │Informaţiile solicitate │Răspunsul*) │ data │
│ cererii │ solicitantului │││ raspun- │
│││││ sului │
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
└──────────┴─────────────────┴─────────────────────────┴─────────────┴─────────┘
*) După caz: zile; Trimis la …………. Da, acces liber; Termen de 30 de (alta instituţie); Nu, informaţie exceptată; Nu, informaţie inexistenta.
ANEXA 6
la normele metodologice
CADRU ORIENTATIV
pentru elaborarea raportului anual de activitate al autorităţii
sau instituţiei publice
Un de activitate va trebui sa prezinte raport următoarele elemente standard:
1. autorităţii sau instituţiei publice, misiunea trebuia atinse în perioada de raportare; precum şi obiectivele care
2. de performanta, cu prezentarea gradului indici de realizare a acestora;
3. prezentare a programelor desfăşurate şi scurta acestora la obiectivele autorităţii sau a modului de raportare a instituţiei publice;
4. raportarea cheltuielilor, defalcate pe programe;
5. cu menţionarea cauzelor acestora (acolo nerealizari, unde este cazul);
6. propuneri pentru remedierea deficienţelor.
–––––––-
Nr. anexă | Denumirea anexei | Elaborator | Aprobă | Număr de exemplare | Difuzare | Arhivare | Alte elemente | |
Loc | Perioadă | |||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1. |
Anexa nr. 7
Anexa nr. 1 Raport de evaluare a implementării legii nr. 52/2003 în anul ……
COMUNA Dorobanți
INDICATORI | cod | RASPUNS | |
A. Procesul de elaborare a actelor normative | |||
1. Numărul proiectelor de acte normative adoptate în 2018 | A1 | ||
2. Numărul proiectelor de acte normative care au fost anunţate în mod public | A2 | ||
Dintre acestea, au fost anunţate în mod public: | |||
| A2_1 | ||
| A2_2 | ||
c. prin mass-media | A2_3 | ||
3. Numărul de cereri primite pentru furnizarea de informaţii referitoare la proiecte de acte normative | A3 | ||
Din care, solicitate de: | |||
a. persoane fizice | A3_1 | ||
b. asociaţii de afaceri sau alte asociatii legal constituite | A3_2 | ||
4. Numărul proiectelor transmise persoanelor fizice care au depus o cerere pentru primirea informaţiilor referitoare la proiectul de act normativ | A4 | ||
5. Numărul proiectelor transmise asociaţiilor de afaceri şi altor asociaţii legal constituite | A5 | ||
6. Numărul persoanelor responsabile pentru relaţia cu societatea civilă care au fost desemnate | A6 | ||
7. Numărul total al recomandarilor primite | A7 | ||
8. Numarul total al recomandărilor incluse în proiectele de acte normative | A8 | ||
9. Numărul întâlnirilor organizate la cererea asociaţiilor legal constituite | A9 | ||
10. Numărul proiectelor de acte normative adoptate în anul 2012 fără a fi obligatorie dezbaterea publică a acestora (au fost adoptate în procedura de urgenţă sau conţin informaţii care le exceptează de la aplicarea Legii nr. 52/2003, conform art. 5) | A10 | ||
B. Procesul de luare a deciziilor | |||
1. Numărul total al şedinţelor publice (stabilite de instituţiile publice) | B1 | ||
2. Numărul şedinţelor publice anunţate prin: | |||
a. afişare la sediul propriu | B2_1 | ||
b. publicare pe site-ul propriu | B2_2 | ||
c. mass-media | B2_3 | ||
3. Numărul estimat al persoanelor care au participat efectiv la şedinţele publice (exclusiv funcţionarii) | B3 | ||
4. Numărul şedinţelor publice desfăşurate în prezenţa mass-media | B4 | ||
5. Numărul total al observaţiilor şi recomandărilor exprimate în cadrul şedinţelor publice | B5 | ||
6. Numărul total al recomandărilor incluse în deciziile luate | B6 | ||
7. Numărul şedinţelor care nu au fost publice, cu motivaţia restricţionării accesului: | |||
a. informaţii exceptate | B7_1 | ||
b. vot secret | B7_2 | ||
c.alte motive (care ?) | B7_3 | ||
8. Numărul total al proceselor verbale (minuta) şedinţelor publice | B8 | ||
9. Numărul proceselor verbale (minuta) făcute publice | B9 | ||
C. Cazurile în care autoritatea publică a fost acţionată în justiţie în anul… | |||
1. Numărul acţiunilor în justiţie pentru nerespectarea prevederilor legii privind transparenţa decizională intentate administraţiei publice: | |||
a. rezolvate favorabil reclamantului | C1_1 | ||
b. rezolvate favorabil instituţiei | C1_2 | ||
c. în curs de soluţionare | C1_3 |
Glosar de termeni:
Act normativ = actul emis sau adoptat de o autoritate publică, cu aplicabilitate generală
Asociaţie legal constituită = orice organizaţie civică, sindicală, patronală sau orice alt grup asociativ de reprezentare civică
Minuta=documentul scris (procesul verbal) în care se consemnează în rezumat punctele de vedere exprimate de participanţi la o sedinţă, precum şi rezultatul dezbaterilor
Proiect de act normativ = textul actului normativ înainte de adoptare
Recomandare = orice punct de vedere, sugestie, propunere sau opinie, exprimată verbal sau în scris, primită de către autorităţile publice de la orice persoană interesată în procesul de luare a deciziilor şi în procesul de elaborare a actelor normative
Şedinţă publică = şedinţa desfăşurată în cadrul autorităţilor administraţiei publice şi la care are acces orice persoană interesată
10. ANEXE, ÎNREGISTRĂRI, ARHIVĂRI
CENTRALIZATOR ANEXE
Nr. anexă | Denumire anexă | Elaborator | Aprobat | Nr. Ex. | Dif. | Arhivare | Alte el. | |
Loc | Perioada | |||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1. | ||||||||
2. | ||||||||
3. | ||||||||
4. | ||||||||
5. | ||||||||
6. | ||||||||
7. | ||||||||
8. | ||||||||
9. | ||||||||
10. |
REGISTRE
Nr. anexă | Denumirea anexei | Elaborator | Aprobă | Număr de exemplare | Difuzare | Arhivare | Alte elemente | |
Loc | Perioadă | |||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1. | ||||||||
2. | ||||||||
3. |
FORMULAR DE EVIDENȚĂ A MODIFICĂRILOR
Structura organizatorică | Conducător structură organizatorică Nume şi prenume | Înlocuitor de drept sau delegat | Modificare propusă | Justificare | Data | Semnătura |
FORMULAR DE ANALIZĂ A PROCEDURII
Structura organizatorică | Conducător structură organizatorică Nume şi prenume | Înlocuitor de drept sau delegat | Aviz favorabil | Aviz nefavorabil | ||||
DA | Semnătura | Data | Observaţii | Semnătura | Data | |||
LISTA DE DIFUZARE A PROCEDURII
Număr exemplar | Structură organizatorică | Nume şi prenume | Data primirii | Semnătura | Data retragerii | Data intrării în vigoare a procedurii | Semnătura |
11. CUPRINS
Numarul componentei in cadrul procedurii operationale | Denumirea componentei din cadrul procedurii operationale |
0. | Coperta |
1. | Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea si aprobarea editiei sau, dupa caz, a reviziei in cadrul editiei procedurii operationale |
2. | Situatia editiilor si a reviziilor in cadrul editiilor procedurii operationale |
3. | Lista cuprinzand persoanele la care se difuzeaza editia sau, dupa caz, revizia din cadrul editiei procedurii operationale |
4. | Scopul procedurii operationale |
5. | Domeniul de aplicare a procedurii operationale |
6. | Documentele de referinta (reglementari) aplicabile activitatii procedurate |
7. | Definitii si abrevieri ale termenilor utilizati in procedura operationala |
8. | Descrierea procedurii operationale |
9. | Atributii si responsabilitati in derularea activitatii |
10. | Anexe, inregistrari, arhivari |
11. | Cuprins |