Ordinul SSG nr.600 din 20 aprilie 2018 pentru aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice
Domeniul I. Mediul de control
Fișă standard 1: Etica, Integritatea
1.1. Descrierea standardului
Conducerea şi salariaţii entităţii publice cunosc şi susţin valorile etice şi valorile entităţii, respectă şi aplică reglementările cu privire la etică, integritate, evitarea conflictelor de interese, prevenirea şi raportarea fraudelor, actelor de corupţie şi semnalarea neregulilor.
1.2. Cerinţe generale
1.2.1. Conducerea entităţii publice sprijină şi promovează, prin deciziile sale şi prin puterea exemplului personal, valorile etice, integritatea personală şi profesională a salariaţilor.
1.2.2. Conducerea entităţii publice adoptă un cod de conduită, dezvoltă şi implementează politici şi proceduri privind integritatea, valorile etice, evitarea conflictelor de interese, prevenirea şi raportarea fraudelor, actelor de corupţie şi semnalarea neregulilor.
1.2.3. Conducerea entităţii publice înlesneşte comunicarea deschisă de către salariaţi a preocupărilor acestora în materie de etică şi integritate, prin desemnarea unui consilier de etică care să monitorizeze respectarea normelor de conduită la nivelul entităţii.
1.2.4. Acţiunea de semnalare de către salariaţi a neregulilor trebuie să aibă un caracter transparent pentru eliminarea suspiciunii de delaţiune şi trebuie privită ca exercitarea unei îndatoriri profesionale.
1.2.5. Salariaţii care semnalează nereguli de care, direct sau indirect, au cunoştinţă sunt protejaţi împotriva oricăror discriminări, iar conducătorii au obligaţia de a întreprinde cercetările adecvate, în scopul elucidării celor semnalate şi de a lua, dacă este cazul, măsurile ce se impun.
1.2.6. Conducerea şi salariaţii entităţii publice au o abordare constructivă faţă de controlul intern managerial, a cărui funcţionare o sprijină în mod permanent.
1.2.7. Declararea averilor, intereselor şi bunurilor primite cu titlu gratuit se realizează de către toţi factorii vizaţi, în conformitate cu prevederile legale.
1.3. Referinţe principale:
-
Legea nr. 7/2004 privind Codul de conduită a funcţionarilor publici, republicată;
-
Legea nr. 477/2004 privind Codul de conduită a personalului contractual din autorităţile şi instituţiile publice;
-
Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Legea nr. 115/1999 pentru declararea şi controlul averii demnitarilor, magistraţilor, a unor persoane cu funcţii de conducere şi de control şi a funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007
-
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările ulterioare;
-
Legea nr. 184/2016 privind instituirea unui mecanism de prevenire a conflictului de interese în procedura de atribuire a contractelor de achiziţie publică;
-
Legea nr. 251/2004 privind unele măsuri referitoare la bunurile primite cu titlu gratuit cu prilejul unor acţiuni de protocol în exercitarea mandatului sau a funcţiei;
-
Legea nr. 571/2004 privind protecţia personalului din autorităţile publice, instituţiile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii;
-
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2014
-
privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 174/2015, cu modificările ulterioare;
-
Hotărârea Guvernului nr. 583/2016 privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2016-2020, a seturilor de indicatori de performanţă, a riscurilor asociate obiectivelor şi măsurilor din strategie şi a surselor de verificare, a inventarului măsurilor de transparenţă instituţională şi de prevenire a corupţiei, a indicatorilor de evaluare, precum şi a standardelor de publicare a informaţiilor de interes public;
-
Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007 privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplină, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Hotărârea Guvernului nr. 525/2016 pentru aprobarea Strategiei privind dezvoltarea funcţiei publice 2016-2020, cu modificările ulterioare;
-
Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
-
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 4.108/2015 pentru aprobarea procedurii privind completarea şi transmiterea informaţiilor privind respectarea normelor de conduită de către funcţionarii publici şi implementarea procedurilor disciplinare în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice*);
*) Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 4.108/2015 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
1.4. Intrebarile din chestionarul de autoevaluare
-
-
A fost comunicat personalului un cod de conduită sau legislaţia în domeniu, care stabileşte reguli de comportament etic în realizarea atribuţiilor de serviciu, aplicabil atât personalului de conducere, cât şi celui de execuţie?
-
Există un sistem de monitorizare a respectării normelor de conduită?
-
În cazul semnalării unor nereguli, conducătorul de compartiment a întreprins cercetări adecvate în scopul elucidării acestora?
-
1.5. Activitati necesare implementarii standardului
1.5.1. Se vor elabora decizia de desemnare a consilierului etic și se va aproba codul etic.
1.5.2. Realizarea instruirii (informarii) angajaţilor privind posibilitatea acestora să semnaleze neregularităţi, fără ca astfel de semnalări să atragă un tratament inechitabil sau discriminatoriu, conform prezentului standard de management. Se va prezenta angajatilor prevederile acestui standard (lectura).
1.5.3. Procesul verbal de instruire privind semnalarea unor neregularitati in care sunt consemnate materialul de instruire prezentat angajatilor (prevederile standardului nr.1) si semnatura de luare la cunostinta a fiecarui angajat al compartimentului. Elaborarea procedurii operationale destinata semnalarii unor neregularitati ( valabila pentru toate compartimentele institutiei ). Vezi modelul de procedura atasat.
1.5.4. Intocmirea „Registrului de inregistare si solutionare a neregularitatilor semnalate in cadrul compartimentului” in care sunt evidentiate toate semnalarile de neregularitati primite in cadrul compartimentului, respectiv masurile luate pentru remedierea neregularitatilor.
1.6. Documente de atestare a implementării standardului
Proceduri:
- Procedura – Semnalare neregularități;
- Procedura – Consilierea etică a salariaților;
- Procedura – Codul de conduită etică;
- Procedura – Comisia de disciplină;
- Procedura – Protejarea avertizorilor în interes public
- Procedura – Incompatibilități și conflicte de interese
Documente:
- Fișă Standard 1 – Etica, Integritatea;
- Registrul de codificare al procedurilor Standard 1 – Etica, Integritatea;
- Dispoziţia privind aprobarea Codul de conduită al personalului din cadrul aparatului de specialitate al Primarului UAT.
- Documente care atestă, prin semnătură, faptul că întreg personalul a luat la cunoştiinţă de conţinutul Dispoziţiei privind aprobarea Codul de conduită al personalului din cadrul aparatului de specialitate al Primarului UAT.
- Dispoziţia de numire a consilierului de etică și integritate .
- Documente care atestă, prin semnătură, faptul că întreg personalul a luat la cunoştinţă Regulamentele interne.
- Documente care atestă monitorizarea respectării normelor de conduită de către întreg personalulul din aparatul de specialitate al Primarului UAT.
- Formular de sesizare neregularități
Registru de sesizare a neregularităților
Documente comisie:
1. Proces-verbal comisie SCIM Standard 1: ETICA, INTEGRITATEA
2. Hotărârea vizare Standard 1: ETICA, INTEGRITATEA
3. Hotarare avizare sesiuni de informare Standard 1: ETICA, INTEGRITATEA
4. Dispoziție aprobare documente Standard 1: ETICA, INTEGRITATEA